Comfortabel en geregeld oversteken

Een detectiesysteem moet voorkomen dat automobilisten wachten op voetgangers die allang illegaal zijn overgestoken. Een experiment in Tilburg.

Voetgangers opgelet. Nooit meer hoeft u te wachten voor rood licht bij een oversteekplaats, terwijl oversteken naar uw inzicht best zou kunnen. Nooit meer hoeft u het knopje voor groen licht in te drukken om vervolgens toch massaal door te lopen en het rode licht te negeren. Dit is volgens verkeerskundigen een beruchte oorzaak voor veel ongevallen, vooral in Amsterdam.

Er is hoop. Over enkele maanden begint een proef met een geautomatiseerde oversteekplaats EcoGop, dat staat voor Efficiënt en Comfortabel Geregelde Oversteek Plaats. De gemeente Tilburg wil ermee experimenteren. Wie vanaf september als voetganger een kruispunt in de buurt van het centraal station nadert, krijgt groen licht zodra hij door een videocamera boven het kruispunt is gesignaleerd en de verkeerssituatie het oversteken toelaat. De eventuele wachttijd wordt aangegeven door een elektronische zandloper. Een dubbel lint van dertig groene lampjes in het wegdek loopt met de oversteker mee en geeft aan hoeveel tijd resteert voordat de oversteekplaats absoluut leeg moet zijn.

De proef maakt deel uit van een haalbaarheidsstudie en kost twee ton, inclusief onderzoek naar de resultaten. De gemeente Tilburg betaalt vermoedelijk zestigduizend gulden, de rest wordt opgebracht door de Noord-Brabant en bureau DTV Consultants, bedenker van EcoGop.

De proef dient niet alleen de verkeersveiligheid, aldus de bedenkers, maar draagt ook bij aan het reduceren van ergernis bij automobilisten die wachten op voetgangers die ooit op het knopje voor groen licht hebben gedrukt maar die inmiddels allang de benen hebben genomen. ,,Daar krijgen wij klachten over'', zegt procesmanager verkeersregeltechniek Erik van Holten van de gemeente Tilburg. EcoGop breekt de procedure af zodra de camera signaleert dat een voetganger illegaal is overgestoken.

EcoGop moet tevens een einde maken aan de onzekerheid bij trage wandelaars zoals ouderen en kinderen. Het komt volgens verkeerskundigen regelmatig voor dat zij, halverwege de oversteekplaats, het licht aan de overkant op rood zien springen en niet weten of ze nog voldoende tijd hebben om de overkant veilig te halen. ,,Je ziet ouderen nogal eens omdraaien en terugkeren'', zegt Hanneke Welten, een student verkeerskunde die binnenkort afstudeert op EcoGop. De groene lampjes in het wegdek moeten deze voetgangers helpen.

Nadeel van het systeem is dat mensen die komen aanhollen het licht aan de overkant op rood zien staan, maar nog een paar groene lampjes in het wegdek zien branden en met enkele reuzenstappen nog snel de oversteek willen maken. In hoeverre dit ,,lokgroen'' gevaar oplevert, moet de proef uitwijzen. De Tilburgse verkeersregelaar Erik van Holten heeft gisteren bij de politie gevraagd of aan de lampjes in het wegdek een juridische status moet worden toegekend. ,,Dat blijkt niet het geval'', aldus Van Holten.