Vervoer van bier en zeep over water

Nederland Distributieland (NDL), een lobbyorganisatie, richt een consortium met grote banken op die de distributie van consumentengoederen over water zal financieren. Bedoeling is om files te omzeilen en kosten te drukken.

Begin volgend jaar begint bierbrouwer Bavaria met een pilotproject. ,,Als de proef lukt, gaat het consortium enkele honderden miljoenen guldens investeren in 11 terminals en 30 tot 35 schepen'', aldus NDL-projectmanager Tim van Rees. Deze schepen moeten pallets met goederen van fabrieken naar regionale distributiecentra van supermarkten vervoeren. Het betreft producten die niet snel bederven, zoals zeep, drank en dierenvoer.

Bedoeling van NDL is op die manier 9 miljoen pallets per jaar te vervoeren, 3 procent van het totale aantal. Vervoer over water bespaart de fabrikanten van levensmiddelen 20 procent aan transportkosten, berekende TNO in het afgelopen week afgesloten studie `Ontwerp kansrijke binnenvaartnetwerken'. Dit rapport wordt donderdag gepresenteerd.

Bij het project, genaamd Distrivaart, zijn grote bedrijven betrokken. Volgens NDL hebben Rabobank, ING Bank en Bouwfonds belangstelling getoond financieel te participeren in het nieuwe consortium.

Van de levensmiddelenfirma's hebben onder meer Unilever, Heineken en Coca-Cola meegewerkt aan een vooronderzoek. Bij het project zijn verder Albert Heijn, Laurus, Aldi en C1000 betrokken. Unilever bevestigt de interesse. ,,Veel van onze produkten komen in aanmerking voor vervoer over water,'' zegt een woordvoerder. Reden voor het enthousiasme is omzeiling van files.