Belangstelling aandeel vliegveld Frankfurt groot

Het aandeel van de luchthaven Frankfurt heeft vanochtend zijn debuut gemaakt op een koers van 35,40 euro. Later op de ochtend liep `Fraport' terug naar zijn introductiekoers van 35 euro.

De belangstelling voor het nieuwe aandeel is groot. De emissie was 8,5 keer overtekend. Bestuursvoorzitter W. Bender noemde de beursgang van zijn luchthaven ,,een succes''. De grote vraag naar aandelen heeft veel beurskandidaten weer moed gegeven.

,,Fraport was een succesvolle test voor de markt'', reageerde Axel Pohlücke, analist bij DG Bank in Frankfurt. Hij schat dat dit jaar nog zo'n dertig bedrijven in Duitsland de sprong naar de beurs zullen wagen. In het kielzog van Fraport willen tot eind juni alleen al zeven andere ondernemingen naar de beurs gaan, onder meer Europa's grootste keten van visrestaurants, Nordsee. De Amerikaanse effectenbank Goldman Sachs waarschuwt in een rapport over de Europese markt voor overspannen verwachtingen. ,,Pas in 2002 zullen we een voelbaar herstel van het beursklimaat beleven'', schrijft de bank.

Ook Schiphol hoopt te profiteren van een succesvolle beursgang van Frankfurt. De beursgang van de Nederlandse luchthaven stond aanvankelijk gepland voor dit voorjaar, maar na oppositie uit de Tweede Kamer zijn de plannen naar het eind van het jaar verschoven. Met name de PvdA-fractie in de Tweede Kamer pleitte in maart voor een verdere studie naar de gevolgen van privatisering, zoals op het vlak van de veiligheid.

Frankfurt is, op het Londense Heathrow na, het grootste Europese vliegveld. Afgelopen jaar verwerkte Frankfurt bijna 50 miljoen passagiers. Op Heathrow waren dat er 65 miljoen en Schiphol de nummer vier in Europa verwerkte 40 miljoen passagiers.

Van de 22,7 miljoen aandelen van Fraport kwamen er zeven miljoen in handen van de bewoners uit het Rijn-Main-gebied waarin de luchthaven ligt. Meer dan de helft van het 62.000 man tellende personeel heeft aandelen in de onderneming gekocht. Bijna eenderde van de aandelen wordt vrij verhandeld op de beurs. De overgrote meerderheid blijft in het bezit van de Duitse staat, de stad Frankfurt en de deelstaat Hessen. De overheid wil haar belang de komende jaren verder verminderen tot 51 procent. De beursgang dient vooral om de geplande uitbreiding van Frankfurt te financieren. Vorig jaar behaalde Fraport een omzet van 3 miljard. De nettowinst steeg 62 procent tot 252 miljoen mark.