Rostropowitsj opent festival Slava! op het Museumplein

Met het jaarlijkse openluchtconcert van het Koninklijk Concertgebouworkest, dit keer onder leiding van Mstislav Rostropowitsj, begon gisteravond op het Amsterdamse Museumplein het drieweekse festival `Slava!' dat geheel is gewijd aan Rostropowitsj, de legendarische Russische cellist. Het was onder een strakblauwe wolkenloze hemel erg fris, voor het publiek, de vioolsolist Nikolaj Znaider èn voor de orkestleden op het met doorzichtig plastic overspannen podium. Maar de eerder deze week voorspelde regen bleef gelukkig uit. Een tv-opname van het concert, dat werd bijgewoond door een enthousiast publiek van enkele duizenden belangstellenden, wordt vanavond om 23.00 uur uitgezonden door de Avro op Ned 1.

Rostropowitsj trad gisteravond alleen op als dirigent, maar hij zal in het festival `Slava!' ook als cellist te horen zijn: in symfonisch repertoire, als kamermusicus, als leraar in masterclasses en als solist in repertoire dat aan hem is opgedragen, zoals het Eerste celloconcert van Sjostakowitsj.

Aan het begin van dit concert, dat zondag nog in het Concertgebouw wordt herhaald, klonken twee hommages aan Rostropowitsj. De Fanfare for Slava (1997) van Henri Dutilleux is een kort werk voor vier ver uit elkaar geplaatste groepen van trompettisten en trombonisten, ondersteund door wat slagwerk en afgesloten door het orkest. De sfeer varieert tussen plechtig, ironisch, feestelijk en bombastisch. Slava! (1977) van Leonard Bernstein herinnert sterk aan zijn muziek voor de musical West Side Story. Oorspronkelijk was het een `political overture for orchestra' maar de daarbij horende teksten van politici bleven nu achterwege. Het Concertgebouworkest besloot het stuk met het gezamenlijk uitroepen van de titel Slava!

Het Vioolconcert (1904) van Glazoenov werd meeslepend vertolkt door Nikolaj Znaider: van een weemoedig en gloedvol begin tot een spectaculair virtuoos slotdeel. Tijdens de zeer lastige cadens vloog een vliegtuig over. Rostropowitsj keek er geïrriteerd naar, maar Znaider leek alleen zijn Guarneri-viool te horen.

Moesorgski's Schilderijen van een tentoonstelling kregen een scherp geprofileerde en effectrijk gespeelde uitvoering met een zeer langzaam en daardoor erg pompeus en imponerend klinkend slot, `De grote poort van Kiev'.

Vier toegiften waren er nog voor het publiek, dat ook een spreekkoor `Slava! Slava!' aanhief. Tea For Two klonk in een geestige bewerking van Sjostakowitsj, soms sprookjesachtig tinkelend, soms wat jazzy. De `Dood van Tybold' uit de balletmuziek van Prokofjev voor Romeo en Julia werd erg krachtig en dramatisch vertolkt. Zeer geanimeerd en luchtig spel was te horen in de ouverture La vie parisienne van Offenbach. En uiteindelijk besloot Rostropowitsj met een bewerking van een polka van Johann Strauss door Sjostakowitsj.

Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Mstislav Rostropowitsj m.m.v. Nikolaj Znaider, viool. Gehoord: 8/6 Museumplein Amsterdam. Herh.: 10/6 Concertgebouw Amsterdam. Tv: 9/6 22.58 uur Avro Ned 1.