Koop een Jaguar

Niet ieders probleem: wordt de Mercedes 500 of de directie-BMW niet te gevaarlijk? De alarminstallaties zijn zo goed dat de autodief de sleuteltjes in handen moet zien te krijgen. Hij breekt 's nachts bij de auto-eigenaar in, terwijl die slaapt. Stom, stom, stom, zeggen politie-agenten, dan had u het sleuteltje maar niet aan een haak bij de voordeur moeten hangen. Dat vindt de dief toch meteen!

In Brussel is het nog erger. Daar worden de talloze Mercedes- en BMW-rijders geplaagd door carjackings. De dief richt door het gesloten zijraam een pistool op de slaap van de berijder. Als die geschrokken uitstapt, neemt de dief het stuur van de Mercedes over. Gestolen auto's vinden hun bestemming bij grootmaffiosi en slecht gesalarieerde topmannen in Oost-Europa. Wie zo'n doorverkochte auto wil terugeisen, krijgt een politiek probleem. Duitse topmerken zijn een rage bij dieven. Sommige Brusselaren kiezen nu een auto die geen dealers heeft in Oost-Europa. Een Jaguar bijvoorbeeld. Er is onder dieven weinig vraag naar Jaguars, want ja, in Oost-Europa niet te repareren. Citroën, Bentley, ook zulke onbegeerde merken. Peugeot is weer te populair in Afrika. In de tijd van globalisering is alleen een ongeglobaliseerd automerk nog veilig.