Dicht bij de zaak wonen levert automobilist voordeeltje op

Mensen die dicht bij hun werk wonen en met de auto van de zaak op en neer gaan, krijgen wellicht een belastingvoordeeltje. Hun collega's die wat verder van hun werk wonen, zullen naar verwachting een iets hogere belasting moeten gaan betalen. Kort samengevat is dat een van de hoofdlijnen uit de auto-notitie die staatssecretaris Bos (Financiën) volgende week in het kabinet wil bespreken. Het nieuws lekte vanmorgen uit, en verantwoordelijk staatssecretaris Bos (Financiën) was er niet blij mee, melden ingewijden. Want de auto, dat ligt gevoelig in Den Haag.

Mensen die met hun eigen auto naar hun werk rijden, betalen nagenoeg alles zelf. Wonen ze verder dan 20 kilometer van hun werk, dan tellen die extra kilometers gewoon mee als privégebruik van de auto, die belastbaar zijn. Mensen die met een leaseauto rijden (feitelijk loon in natura), betalen niets zelf aan hun woon-werkverkeer, ongeacht de afstand tussen huis en baas. Dat, zo oordeelde de Tweede Kamer vorig jaar, is niet terecht. Dat is precies wat Bos nu aan het doen is. Bronnen binnen Financiën benadrukken dat de operatie geen lastenverzwaring voor automobilisten met zich meebrengt. Per saldo blijft de opbrengst voor de staat gelijk. ,,Het is slechts een beetje draaien aan de knoppen om een eerlijker verdeling van de belasting voor elkaar te krijgen'', aldus een ingewijde. Hoe de wijziging er precies uit komt te zien, is nog niet bekend. Pas volgende week bespreekt het kabinet het voorstel van Bos ,,op hoofdlijnen''. De totale auto-notitie van Bos zal overigens een fikse lastenverlichting voor automobilisten met zich meebrengen, melden ingewijden. Onder meer door een accijnsverlaging op milieuvriendelijke brandstof, een aanpassing van de belasting op de bestelbus schiet de staat er honderden miljoenen bij in.