Transavia vecht om prijs met zijn klanten

Bij het prijsvechten op de vliegmarkt `vergat' Transavia zijn belangrijkste klanten: de touroperators en de reisbureaus.

Trots noemde bestuursvoorzitter Peter Legro gisteren tijdens de presentatie van het jaarverslag de eerste verkoopcijfers van Basiq Air: de ruim zes maanden oude budget carrier van Transavia. Sinds de start in december zijn 220.000 tickets verkocht. De toekomst van Basiq Air ziet er wat hem betreft goed uit.

Maar touroperators en reisagenten – de belangrijkste afnemers van Transavia-stoelen – zijn niet blij met de komst van de lagekostenmaatschappij. ,,We moeten de klant keer op keer teleurstellen, omdat de goedkoopste tickets, die Transavia in de Basiq Air-reclames promoot, al weg zijn'', aldus Hans Bommer, directeur van Kras SterVakanties.

Het conflict is vooral gestoeld op het principe van Basiq Air `hoe eerder je boekt, hoe lager de prijs'. De klant betaalt alleen voor de vlucht. Voor eten en drinken aan boord moet hij bijbetalen, of zelf brood van huis meenemen. `Alleen het toiletpapier is gratis', heet het bij Basiq Air. De goedkope tickets die door de reclames worden aangeprezen – 29 euro (bijna 64 gulden) voor een enkeltje Nice en 39 euro voor een tripje naar Barcelona – zijn echter al verkocht via internet op het moment dat de klant het reisbureau binnenloopt. ,,Dan lopen ze boos weer naar buiten'', zegt Bommer. Slechts een paar stoelen worden voor de absolute bodemprijzen verkocht; de tarieven lopen verder op tot wel 800 gulden op een vlucht naar Barcelona.

Legro gaf gisteren toe dat Transavia de reiswereld in december ,,een beetje'' heeft overvallen met de nieuwe strategie. ,,De reisbureaus blijven zitten met pakketreizen, omdat de consument ervoor kiest het goedkope ticket te boeken en zelf op zoek te gaan naar een accomodatie'', erkende de Transavia-topman.

Volgens Legro zijn er op dit moment gesprekken gaande om touroperators op andere gedachten te brengen. Maar het wordt nog lastig hen te overtuigen van de noodzaak met Basiq Air in zee te gaan. Reisagenten zijn nog niet overtuigd van de voordelen die de lagekostenmaatschappij voor de branche kan hebben.

Travel Unie International (TUI), waarvan onder andere Holland International en Arke deel uitmaken, begrijpt dat Transavia met Basiq Air wil reageren op de komst van de low cost carriers als Easyjet en Ryanair. ,,Maar dit is niet de goede manier. Met Basiq Air pikt Transavia onze klanten in. We zijn concurrenten van elkaar geworden in plaats van klanten'', aldus een woordvoerder van TUI.

Bij Transavia vreest men vooral de buitenlandse concurrentie voor de Nederlandse reismarkt. Die bedreigt zowel luchtvaartmaatschappij als reisagenten, meent financieel directeur Tjero Zomer. Maar op het punt van prijzen ,,moeten we elkaar niet in de haren gaan zitten'', vindt zijn collega van marketing, Gerard Helming. Er is Transavia alles aan gelegen om een goede relatie te bewaren met in sommige gevallen 35 jaar oude klanten, zo onderstreepte ook Legro.

Concurrenten Easyjet en Ryanair gebruiken vooral internet voor de verkoop van hun tickets. Ook Transavia doet dit met Basiq Air. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van call centers en de traditionele reisagenten. Dat laatste gaat ten koste van besparingen die Transavia beoogt met Basiq Air, meent Richard Brakenhoff, luchtvaartanalist bij de zakenbank Kempen & Co. ,,Met het gebruik van reisbureaus ben je altijd nog 6 à 7 procent duurder uit.''

Volgens de woordvoerder van TUI kan Basiq Air de stuntaanbiedingen ,,niet waarmaken'' wegens het geringe aantal beschikbare stoelen voor de absolute bodemprijzen. TUI had liever gezien dat Transavia budgetvluchten zou aanbieden tegen één vaste lage prijs, die dan wel iets hoger zou moeten liggen dan de huidige bodemtarieven van Basiq Air.