MARVIN GAYE

Eind mei was het twintig jaar geleden dat Marvin Gaye's What's Going On verscheen. En net zoals onlangs het twintigjarig jubileum van Bob Marley's Catch A Fire werd gevierd met een twee cd's omvattende `de luxe edition', is dit aanleiding voor een luxe uitgave van Gaye's mijlpaal in de soul- en popmuziek.

Maar liefst drie cd's zitten in de special edition van What's Going On. Maar anders dan bij Catch A Fire-deluxe, waar de bekende, voor de westerse markt `verzachte' versie uit 1971 vergezeld gaat van de oorspronkelijke, nooit uitgebrachte Jamaicaanse opname die ruwer, puntiger en sprankelender blijkt, zijn de feestelijke toevoegingen aan Gaye's meesterwerk inferieur aan de officiële versie.

Op de ene extra cd staat een concert dat Gaye op 1 mei 1972 in zijn geboorteplaats Washington DC gaf. Het is zeker geen slecht concert, maar gezien het bestaan van verschillende live-platen van Marvin Gaye uit de jaren zeventig, zitten alleen de Gaye-fanaten hier op te wachten. Bovendien ontbreekt live wat de Marvin Gaye van de jaren zeventig zo betoverend maakt: zijn meervoudig opgenomen stem.

Op de andere toevoeging staat de zogenaamde `Detroit mix' van What's Going On die anderhalve maand ouder is dan de uiteindelijke versie. Deze muziek in wording is in alle opzichten minder dan het uiteindelijke resultaat. De `Detroit mix' onderstreept wel nog eens hoe vreemd de muziek op What's Going On eigenlijk is, maar maakt ook begrijpelijk waarom Motown-baas Berry Gordy er aanvankelijk niets in zag. De meervoudig opgenomen stem van Marvin Gaye, die samen met de jazzy arrangementen voor groot orkest het volstrekt nieuwe geluid van What's Going On bepaalde, is in de `Detroit mix' slechts in rudimentaire vorm hoorbaar. Berry vond de voorlopige versie van What's Going On niet te pruimen omdat deze klonk alsof er twee platen tegelijkertijd door elkaar heen werden gedraaid. Dat had hij goed gehoord. In het boekje dat onderdeel is van deze prachtig uitgegeven luxe editie, beschrijft Ben Edmonds hoe Gaye op het idee kwam voor zijn beroemde `multi tracking vocals'. Door een vergissing van een technicus hoorde Gaye in de studio twee eerdere opnamen ongeveer tegelijkertijd klinken. Dit beviel hem zo goed, dat hij besloot dat dit een van de kenmerken van zijn nieuwe stijl zou worden.

Marvin Gaye: What's Going On (Deluxe Edition) (Motown 440013405-2)