Kilometerheffing later wel variabel

Minister Netelenbos (Verkeer) houdt vast aan een variabele kilometerheffing om files te bestrijden. Ze laat de definitieve uitwerking echter over aan haar opvolger in een nieuw kabinet. Dat blijkt uit de brief die de minister gisteren aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Na een aantal proeven moet uiterlijk in 2003 een rapport verschijnen over de mogelijkheden om hogere tarieven te rekenen op drukke wegen, bijvoorbeeld tijdens de spits. Het heffen van verschillende tarieven op verschillende wegen, op rustige dan wel drukke uren, moet er voor zorgen dat de kilometerheffing daadwerkelijk een effectief middel wordt om de files te bestrijden.

Gisteren bleek dat Netelenbos afspraken heeft gemaakt met de fractievoorzitters van de regeringspartijen PvdA, VVD en D66 over de kilometerheffing. Bij de invoering betaalt iedere weggebruiker hetzelfde per kilometer, ongeacht waar of wanneer er gereden wordt. Dit is de zogeheten platte heffing. In het overleg sloten PvdA en D66 zich op dit punt aan bij de wens van de VVD.

Volgens het PvdA-Kamerlid Van Heemst gebeurde dat om nog deze kabinetsperiode iets te laten zien en ,,te stoppen met eindeloze discussies''. De variabele heffing wordt dus doorgeschoven.

Volgens een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat is Netelenbos ,,blij met wat er is bereikt''. Het belangrijkste volgens haar is dat doorgegaan wordt met de kilometerheffing. ,,Inderdaad wordt in 2004 begonnen met de platte heffing, later worden dan de belangrijke politieke keuzes gemaakt, zoals het vaststellen van verschillende tarieven'', aldus de woordvoerder.

Internetondernemer Roel Pieper, die op verzoek van de minister rapport uitbracht over de heffing, zegt: ,,Het is een handige politieke oplossing om de variabilisering eerst te beperken tot het aantal gereden kilometers. Later kunnen dan altijd plaats en tijd als ijkpunten weer worden ingevoerd.'' Pieper zegt in de brief van Netelenbos alle belangrijke elementen terug te vinden uit zijn rapport MobiMiles. Hij noemt het een doorbraak dat ,,Financiën het nu eens is met Verkeer en Waterstaat''.

De heffing houdt in dat de vaste kosten zoals de motorrijtuigenbelasting en (later) de milieubelasting gaan verdwijnen.

,,De industrie is enthousiast over het besluit, dat weet ik van nabij. Er ontstaat nu door de technische mogelijkheden een platform voor allerlei aanvullende diensten'', aldus Pieper.