Peepshow

Net als Bridget Jones is de New-Yorkse Bella al een eindje in de dertig en nog niet onder de pannen. Ook Bella's moeder helpt een handje, door haar te koppelen aan de zoon van een kennis, die meer in de smaak valt dan het zich aanvankelijk liet aanzien.

Daar houden de overeenkomsten tussen Fast Food, Fast Women en Bridget Jones's Diary op. Bella wordt gespeeld door Anna Thomson, ook al de vedette van de vorige succesfilm van regisseur Amos Kollek (Sue), en die is in werkelijkheid een flink stuk ouder dan 35. Bella is een serveerster die zich het vuur uit de sloffen loopt, en in de merkwaardige ontknoping van de film daar geen enkel probleem mee lijkt te hebben.

De zoon van de voormalige burgemeester van Jeruzalem pendelt al jaren heen en weer naar New York, waar hij merkwaardige, in Frankrijk voor kunstzinnig versleten kleine films maakt over quasi-levensechte types. Er zijn zelfs mensen die Kollek een groot vrouwenregisseur noemen. Dat klopt, als je denkt dat alle vrouwen constant naar seks verlangen, zwaar gedecolleteerd hamburgers serveren, taxichauffeurs oppikken, stotterende tippelaarsters of academisch gevormde peepshow girls zijn.

Het feminisme van Kollek heeft iets ranzigs en zijn vormgeverskwaliteit is beperkt. Zijn New York is een natte droom, bevolkt door markante, veelal joodse levenskunstenaars die het op film goed doen. Maar een aanwinst voor de filmkunst, of zelfs een goed observator, dat is Kollek niet.

Fast Food, Fast Women. Regie: Amos Kollek. Met: Anna Thomson, Jamie Harris, Louise Lasser, Victor Argo, Robert Modica. In 11 theaters.