Basiq Air drukt winst Transavia

De winst van Transavia is het afgelopen jaar met eenderde gedaald naar 40,3 miljoen gulden. Transavia wijt dit onder meer aan de aanloopkosten bij Basiq Air, die bij Transavia goedkope vluchten uitvoert.

De winst is inclusief een buitengewone bate uit de verkoop van twee vliegtuigen voor 15,9 miljoen gulden. Ondanks de aanloopkosten noemt Transavia de actie een succes en breidt de maatschappij het aantal bestemmingen van de goedkope dochter uit met vier. ,,We zitten op sommige punten akelig dicht bij Easyjet'', zegt president-directeur P. Legro van Transavia op de kostenbeheersing. ,,Wij zijn echt een lower-cost carrier''. Volgens Legro levert Basiq Air ,,op bepaalde routes al een positieve bijdrage aan het resultaat''.

Transavia (voor 80 procent eigendom van KLM) wil het aankomend jaar het aantal bestemmingen van al haar lijndiensten en charters uitbreiden, zo meldde Legro vanochtend tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Desondanks verwacht het bedrijf dat toetreding van nieuwe concurrenten het marktaandeel onder druk zal zetten. Op de chartermarkt waren het de reisorganisaties (Sudtours en TUI) die het afgelopen winterseizoen uit protest tegen de macht van de KLM-groep hun eigen charterdiensten begonnen.

Op het gebied van lijndiensten traden voornamelijk buitenlandse aanbieders toe, zoals Easyjet. Transavia zette als wapen tegen de goedkopere concurrenten vorig jaar Basiq Air in, met een fors aantal goedkope stoelen per vlucht. Hoe eerder de klant boekt, hoe lager de prijs. Als nieuwe bestemming is bijvoorbeeld Malaga gekozen, omdat Easyjet daar ook gaat vliegen, aldus Legro. Deze zomer is het aantal lijndienstvluchten in totaal verdubbeld naar 316 per week, in vergelijking met de vorige zomer.

Legro noemde vanochtend tijdens de presentatie van de jaarcijfers ook de introductie van nieuwe lijndiensten, toenemende concurrentie, de gestegen dollar en (net als vorig jaar) de hoge brandstofkosten als oorzaak voor de afnemende winst.

De omzet van Transavia steeg met 17 procent tot ruim een miljard gulden, maar de bedrijfskosten stegen nog harder, namelijk met 19 procent. Daarmee waren de omzet en de kosten (993 miljoen gulden) van het bedrijf het afgelopen boekjaar bijna gelijk. Tegenover de verkoop van de twee oude vliegtuigen staat de lease van drie grotere Boeings. Na aftrek van belasting komt de reële winst uit op 26,6 miljoen gulden

Ondanks de onzekere marktomstandigheden verwacht Legro ook in het komend boekjaar een positief resultaat te behalen. Legro benadrukte dat Transavia heft afgelopen jaar 16 procent aan de winst van KLM heeft bijgedragen.