Financiële tv voor op kantoor

Na het mislukken van Business Update gaat RTL5 het andermaal proberen met financiële televisie. Dinsdag begint RTL Z, een dagelijks economisch magazine. Een gesprek met hoofdredacteur Dick van der Peijl en chef RTL-Nieuws Harm Taselaar.

Financieel-economische televisie bestaat niet in Nederland. Waar of niet waar? Hoofdredacteur van RTL Nieuws Harm Taselaar hoeft geen seconde na te denken. Het genre wordt volgens hem niet beoefend op de Hollandse buis. ,,Harry Mens met zijn programma Business Class? Welnee, dat is gesponsorde televisie.'' Het een jaar geleden op RTL5 gesneuvelde Business Update dan? ,,Een John de Mol productie. Daar weten wij verder weinig van af.'' En daarmee houdt het op. ,,Er is niets. Een journalistiek economisch programma ontbreekt.''

Vanaf dinsdag is dat volgens hem verleden tijd. RTL5, de kwakkelende zender van de Holland Media Groep (HMG) waartoe ook RTL4 en Yorin behoren, lanceert dan RTL Z, een financieel economisch programma dat elke dag wordt uitgezonden. De `Z' staat volgens Taselaar nergens voor, maar de associatie met het woord `zaken' deert hem niet.

Taselaar, die eerder werkte bij de Haagsche Courant en vervolgens bij de Haagse redactie van RTL, wil RTL Z opzetten ,,in de traditie van RTL Nieuws''. Oftewel: zo visueel mogelijk. ,,We willen de inhoud illustreren. Ik word doodmoe van die beelden van het hoofdkantoor van KPN. En natuurlijk die onvermijdelijke wapperende vlaggen die daarbij horen. Of iemand die met een mobieltje staat te telefoneren.''

Hoe dan wel? Taselaar kijkt naar Dick van der Peijl, chef redactie van RTL Z en voormalig chef economie van de nieuwdienst voor regionale kranten GPD. ,,Wij presenteren informerende grafieken. Of we nemen een originelere invalshoek – de stormloop op antwoordapparaten sinds je voor je voicemail moet betalen. Ook halen we beleggingsanalisten naar de studio die het nieuws uitleggen.''

Volgens Van der Peijl is RTL Z volstrekt onafhankelijk. Niet gesponsord. ,,Er is een redactiestatuut waarin dat wordt gewaarborgd. Verder is de actualiteit van groot belang. Onder in beeld zal een zogeheten tickertape lopen met beurskoersen - direct van de beursvloer. Verder willen we ingewikkelde financiële verhalen zo eenvoudig mogelijk uitleggen.'' Taselaar: ,,Als we niet toegankelijk zijn, slaan we de plank finaal mis. Ik wil geen jargon horen.''

De doelgroep van RTL Z is breed. Bijna vijf miljoen Nederlanders zijn volgens RTL5 geïnteresseerd in financieel-economische informatie. Dat zijn zowel mannen (63 procent) als vrouwen. Van deze groep belegt 1,7 miljoen mensen actief. En, zo zegt RTL5 in een wervende brochure (`RTL Z...altijd de juiste koers'), voor bijna negen van de tien actieve beleggers is tv de belangrijkste informatiebron.

De vraag is hoeveel mensen dagelijks gaan kijken. Taselaar beweert bij hoog en laag dat de HMG-directie hem geen kijkcijferdoelstellingen heeft meegegeven. Een unicum voor een commerciële zender. ,,Klinkt dat ongeloofwaardig? Natuurlijk zullen we voortdurend evalueren, zowel inhoudelijk als financieel. De directie heeft ons drie jaar de tijd gegeven.''

Voor RTL Z is een uitgebreid en complex zenderschema ontworpen. Om half tien in de ochtend begint het magazine met vijf tot zes onderwerpen – van beursnieuws tot bijvoorbeeld ontwikkelingen met de euro. Dit programma wordt op de hele uren herhaald tot zes uur 's avonds. Even voor tien uur in de avond volgt het RTL Z-nieuws, met daarin actualiteiten van onder meer de Amerikaanse beurzen. Om half twaalf tenslotte is er nog eens RTL Z Extra waarin de gebeurtenissen van de dag uitgebreider worden besproken. Vanaf zes 's ochtends de volgende dag wordt dit programma herhaald. Tot half tien. Daarna volgt een nieuwe 24-uurs cyclus.

En om het nog een tikje ingewikkelder te maken: vanaf 20 augustus komt daar om twaalf uur 's middags het programma Lunchtafel, evenals een dagelijks nieuwsbulletin. ,,Eigenlijk'', zegt Van der Peijl, ,,is RTL Z geen programma, maar een kanaal.''

Maar, wie kijken er overdag televisie? Bereikt het `kanaal' straks niet alleen huisvrouwen? ,,We weten dat er op kantoor steeds meer tv wordt gekeken, vooral bij financiële instellingen'', zegt Taselaar.

RTL Z moet zich bedruipen met reclame en – als nieuw element – het verhuren van zendtijd aan het bedrijfsleven. Taselaar denkt aan grote ondernemingen als KPN of Philips die bijvoorbeeld hun persconferentie willen uitzenden. ,,Maar het kan ook een bedrijfsfilm zijn van een automatiseerder om personeel te recruteren.'' Dus toch gesponsorde uitzendingen? Nee, zegt Van der Peijl. ,,Alleen moeten we nog iets verzinnen om de kijker duidelijk te maken dat dit soort filmpjes niet van ons afkomstig zijn. Het onderscheid tussen de commercie en ons eigen programma moet helder zijn.''

RTL Z is een samenwerking van HMG met het bedrijf BBT (Belgian Business Television), wat onder meer banden heeft met de Belgische zakenkrant De Financieel Economische Tijd. BBT brengt volgens Taselaar al drie jaar met succes Kanaal Z op de buis. De Belgen zijn ambitieus, zij willen Kanaal Z in heel Europa uitrollen. Nederland is het eerste buitenlandse avontuur. Taselaar: ,,We delen met hen niet alleen de kosten maar ook hun expertise.'' Taselaar heeft ook gepraat met Nederlandse partijen, maar dat liep op niets uit. Namen weigert hij te noemen.

Van der Peijl heeft minister Zalm voor de eerste uitzending weten te strikken. ,,Waar we het met hem over gaan hebben? Dat blijft nog even geheim.''