Stil vliegen lucratief op Schiphol

Stillere vliegtuigen betalen vanaf morgen een stuk minder havengeld op Schiphol dan vliegtuigen die veel lawaai maken bij start en landing. Sinds 1998 bestaat al verschil tussen de start- en landingsgelden op Schiphol. Dat onderscheid wordt nu verscherpt.

Gemiddeld genomen gaan de havengelden met 3,5 procent omhoog. Volgens Schiphol is dat nodig om ,,de forse investeringen in voorzieningen voor de luchtvaartmaatschappijen te bekostigen en de inflatie te compenseren''. Door voor verschillende toestellen afwijkende havengelden toe te passen kan Schiphol invloed uitoefenen op het soort vliegtuigen dat Schiphol aandoet en verlaat. ,,Op deze manier kunnen we luchtvaartmaatschappijen stimuleren bepaalde toestellen aan te schaffen'', zegt Schiphol. De allerstilste vliegtuigen krijgen vanaf morgen tien procent korting op de start- en landingsgelden. Dat was 5 procent. De meest lawaaïge toestellen moeten twintig procent extra betalen, dat was nog 15 procent. De middencategorie betaalt het basistarief. Ook gaat Amsterdam Airport Schiphol de indeling van de toestellen in bepaalde geluidsklassen anders aanpakken. Tot vandaag werden toestellen aangeslagen op basis van het vliegtuigtype. Voortaan wordt dat per toestel individueel bepaald. Door verschillen in type motor en het startgewicht kunnen toestellen in geluidsproductie van elkaar verschillen.

Tot een bepaald gewicht betalen vliegtuigen 125 gulden per ton, als een vlietuig meer dan 15.000 kilo weegt betalen ze 8,37 per kilo.