Nigel Planers mannen zijn feministen

Misschien is het belangrijkste voordeel van New Age wel dat er zo gemakkelijk mee kan worden gespot. De voormalige Britse tv-komiek Nigel Planer gaat dat in ieder geval zeer goed af in zijn laatste roman Faking it. Echt verwonderlijk is dat natuurlijk niet wanneer je bedenkt dat hij de hippie Neal uit `The Young Ones' is.

Wanneer de vrouw en feeks Andrea na flink wat drugs en alcohol te hebben ingenomen, ook nog eens een poging doet zich te bevredigen met een pepermolen, wordt dat haar te veel. Ze sterft. Deze weinig aan de verbeelding overlatende dood is het startpunt van vele fantasieën voor verschillende personages in Faking it.

Andrea's dood maakt namelijk flink wat los zowel bij haar jonge vriend Oliver als bij haar ex Barry. Bij Oliver, alternatief geneesheer en feminist, leidt het beeld van haar dood tot frustraties over zijn seksleven en eigenlijk over zijn hele relatie met Andrea. De journalist en alcoholist Barry daarentegen weet met het verhaal een kunstenares te inspireren tot een enorm beeldhouwwerk, dat wederom weinig aan de verbeelding van de kijker overlaat.

Door Andrea's plotselinge dood is er weinig geregeld, waardoor de twee mannen worden gedwongen contact met elkaar op te nemen en uit te zoeken wie recht heeft op welke bezittingen en welke herinneringen. Deze ontmoetingen en gesprekken zijn vooral erg komisch wanneer Barry de mannenpraatgroep van Oliver verstoort – een groep die wekelijks bij elkaar komt om wortelsap te drinken, tot een zeker zelfinzicht te komen en zichzelf en vooral elkaar te beschuldigen van het gebrek aan feminisme bij de medemens. De discussie die volgt tussen Barry en deze in hogere sferen verkerende mannen, geeft kort de verschillen weer tussen Oliver en Barry.

Aanvankelijk heb je dan ook het idee met karikaturen te maken te hebben, maar naarmate de roman vordert, de twee mannen dichter bij elkaar komen en hun emoties beter aan het licht komen, wint Faking it absoluut aan diepte. Het slot is helaas wat al te braaf en Planers kracht lijkt dan ook niet te liggen in de afronding van verhalen, maar in dialogen en karakterschetsen.

Nigel Planer: Faking it.Hutchinson, 184 blz. ƒ45,75