Uitzender Start lijdt onder bloei economie

Uitzender Start Nederland moet snijden in de kosten. Bij het bedrijf verdwijnen 760 banen, vooral op directie- en managementniveau. ,,Wij willen geen uitzender, maar een werkgever zijn.''

Bij Start is het gebrek aan uitzendkrachten op de krimpende Nederlandse uitzendmarkt hard aangekomen. Toch is dat niet het enige probleem van het bedrijf.

Het uitzendbedrijf Start maakte gisteren bij de presentatie van het jaarverslag bekend dat vóór einde 2003 zo'n 760 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen. Voornamelijk managers en directieleden zullen het veld ruimen wegens een ingrijpende reorganisatie bij Start Flex Services en Start Employability Services. De beide bedrijfsonderdelen worden samengevoegd in antwoord op ,,een sterk veranderende arbeidsmarkt''.

Hoe veranderend, blijkt uit de bedrijfsresultaten over 2000 die gisteren werden gepresenteerd. De omzet daalde met 8,7 procent van 2.584 miljoen gulden in 1999 naar 2.359 miljoen gulden in 2000. De nettowinst van 2 miljoen gulden in 1999 veranderde in een nettoverlies van 41,4 miljoen gulden. Het verlies werd volgens het bedrijf volledig veroorzaakt door de Nederlandse tak van de uitzender. Om die ontwikkeling te keren worden 240 vestigingen gesloten, 90 meer dan vorig jaar werd aangekondigd. ,,In het verleden is Start in vergelijking met beursgenoteerde concurrenten als Randstad en Vedior altijd al matig winstgevend geweest en nu is zelfs het bedrijfsresultaat negatief geworden'', zegt Erik Vos, analist bij Rabo Securities.

De omzet van de buitenlandse vestigingen steeg met 15 procent van 320 miljoen naar 370 miljoen gulden. In 2001 moeten de buitenlandse vestigingen een omzet van 600 miljoen gulden behalen, een stijging van 60 procent. Dat is wel erg veel, zegt Vos. Op dit moment heeft Start 242 buitenlandse vestigingen – in Duitsland, Italië, Tsjechië, Spanje en Rusland. In 2003 moeten dit er ongeveer 550 zijn.

Wat is er misgegaan bij Start Nederland? ,,Te hoge overheadkosten'', zegt Vos. Start lijkt met het ontslag – en een ,,herplaatsingmethodiek'', in termen van het jaarverslag - van 760 mensen maatregelen te nemen om die kosten te verlagen. ,,Blijkbaar heeft het bedrijf een antwoord gevonden op de vraag hoe efficiënt het met zijn werknemers omspringt.'' Volgens hem is voor Start nooit helemaal duidelijk geweest welke kosten werden gemaakt om iemand aan werk te helpen. ,,Je kunt wel een vaste marge berekenen aan je klanten, maar daaruit wordt niet duidelijk of een intercedent een half uur of een halve dag nodig heeft gehad om een plek voor een uitzendkracht te vinden.'' Volgens de analist het gevolg van ,,een gebrek aan markttucht'' in het bedrijf.

De woordvoerder van Start ziet geen probleem met de operationele winst zoals Vos die schetst. Het bedrijf wijst vooral naar een dalende omzet die het gevolg is van een krappe uitzendmarkt. ,,Het is niet genoeg bekend dat men ook voor een vaste baan bij ons terecht kan. Wij willen geen uitzendbureau zijn, wij willen een werkgever zijn.''

,,In 2000 waren bedrijven minder geneigd met uitzendkrachten te werken omdat de economie sterk groeide'', zegt Vos van Rabo Securities. Het gevolg was dat uitzendkrachten sneller een contract werd aangeboden. ,,Anderzijds, als het klimaat afkoelt gaan uitzendkrachten er als eerste uit.'' Uitzendbureau's gedijen daarom het best in een gelijkmatig klimaat.

Start is voorzichtig met uitspraken over de toekomst. Voor 2001 wordt in het geheel geen uitspraak gedaan. Voor 2002 ,,is de verwachting gerechtvaardigd dat Start weer een bescheiden winst zal behalen''.