Stormloop op antwoordapparaat

Nu KPN geld in rekening brengt voor zijn voice-mailservice, zijn de antwoordapparaten niet meer aan te slepen. Ze zijn bijna overal uitverkocht. Fabrikant Kemps: ,,Ik heb in het Verre Oosten net een nieuwe productielijn opgestart.''

,,We hebben deze maand meer antwoordapparaten afgezet dan het hele vorige jaar'', juicht adjunct-directeur Harry Kemps van Profoon, een van de grootste producenten van antwoordapparaten in Nederland. Hij levert aan de winkelketens Dixons, Vroom & Dreesmann en Kijkshop.

De vraag naar antwoordapparaten in Nederland is deze maand explosief gestegen. De aankondiging begin deze maand dat KPN de gratis voice-mail op 10 mei zou afschaffen heeft een stormloop ontketend, waardoor nu bijna alle winkels `nee' moeten verkopen.

Kemps: ,,Ik ben totaal uitverkocht. Uit concurrentieoverwegingen kan ik niet zeggen hoeveel orders ik op de plank heb liggen, maar dit is booming. Ik heb daarom in het Verre Oosten een nieuwe productielijn opgestart, zodat we over anderhalve week vele duizenden apparaten kunnen leveren.''

De onstuimige vraag naar antwoordapparaten is het gevolg van de beslissing van KPN voortaan tien cent in rekening te brengen voor het afluisteren van elke ingesproken boodschap. Daarbij komen nog belkosten, die afhankelijk van het tijdstip van het telefoontje twee, vier of zes cent per minuut bedragen.

Omdat de doorsnee voice-mailklant één bericht per dag ontvangt dat volgens KPN gemiddeld 20 seconden duurt, betekent dat een extra kostenpost van ongeveer 11 cent per dag. Op die manier bereiken deze bellers na twee jaar het break-even point van hun investering, omdat antwoordapparaten al te koop zijn vanaf 79 gulden.

Twintig procent van de 1,6 miljoen voice-mailklanten schaart KPN echter onder de zogenoemde veelgebruikers. Deze 300.000 abonnees krijgen dagelijks twee à drie berichten. Zij besparen met de aanschaf van een antwoordapparaat ruwweg 29 cent per dag en komen daarmee al na negen maanden uit de kosten. Daarna levert het hen een winst op van jaarlijks 106 gulden.

,,De apparaten zijn niet aan te slepen'', zegt directeur Ginus Tiemessen van BelCompany, een keten van 100 telecomwinkels: ,,De vraag is gigantisch.'' Hij schuimt heel Europa af naar mogelijke leveranciers. Als hij ergens een partij op de kop weet te tikken, raakt hij ze rap kwijt: ,,Afgelopen vrijdag kregen we er 500 binnen. Nog dezelfde dag hadden we ze verkocht.''

Nadat KPN vier jaar geleden besloot gratis voice-mail in te voeren, kelderde de jaarlijkse verkoop van antwoordapparaten van 120.000 per jaar naar 30.000. Veel winkelketens haalden ze uit hun assortiment. Nu echter lonkt een lucratieve markt. Kijkshop besloot opnieuw twee modellen in zijn toonkasten te leggen en ook bij Megapool maken de antwoordapparaten een come-back, aldus een woordvoerder: ,,Nou en of! Iedereen is op jacht naar een antwoordapparaat.''

Verkoper Michiel Swart van de Dixonsvestiging in Purmerend: ,,Je hebt mensen die de hele stad aflopen, op zoek naar zo'n apparaat.'' Maar ook Dixons moet hen vaak teleurstellen: ,,Als we wat vanuit het landelijke centrale magazijn krijgen geleverd, zijn ze meteen uitverkocht.'' Dixons heeft het aantal typen opgevoerd van één naar drie.

Profoon-directeur Kemps verwacht dat de animo voor antwoordapparaten dit jaar verder stijgt, zeker als de toelevering straks op gang komt: ,,De omzet trekt aan naar het niveau van 1997.''

Tiemessen (BelCompany): ,,We kunnen er zonder veel moeite een paar duizend per week verkopen. We gaan er ook mee adverteren, want die dingen zijn echt een item geworden. Daarmee kun je bij de consument scoren. Want het antwoordapparaat is weer helemaal terug van weggeweest.''