SPELLETJESBEURS E3 (3/4)

Onlangs vond in Los Angeles de Electronic Entertainment Expo plaats, 's werelds grootste vakbeurs voor digitaal entertainment. Nintendo, Sony en Microsoft lieten zien wat er vanaf dit najaar in de schappen verschijnt.

De persconferentie op de dag vóór de beurs was voor Sony een merkwaardige gebeurtenis. De fabrikant moest zich verdedigen tegen een zaal vol journalisten die vonden dat Sony de lancering van de PlayStation 2, een half jaar geleden, verprutst had. En dat GameCube (van Nintendo) en Xbox (van Microsoft) beter zouden zijn.

Sony moest het duidelijk uitspellen en nog een keer herhalen: er zijn bij de uitgave van de PlayStation 2 in oktober 2000 records gebroken. Er waren inderdaad overal wachtlijsten maar er staan inmiddels miljoenen PS2's in huiskamers wereldwijd. En de PS2 ligt al in de winkels terwijl de GameCube en de Xbox allebei nog een half jaar lang toekomstmuziek zijn. Simpel gezegd: PlayStation 2 is voorlopig marktleider.

In Japan is de PlayStation 2 al een jaar verkrijgbaar. Dat betekent dat spelontwikkelaars de nieuwe technologie onder de knie beginnen te krijgen. Op de E3 vertaalde dit zich naar een brede verzameling games in alle populaire genres. Er waren geen verrassingen bij, maar wel enkele uitschieters. Devil May Cry (van Capcom) maakte indruk als epische actieblockbuster; Final Fantasy X (van Square) was grafisch gezien het mooiste PS2-spel tot nu toe; het middeleeuwse platformspel Maximo (Capcom) en de skateboardsimulatie Tony Hawk Pro Skater 3 (Activision) zorgden voor het pure spelplezier.

Sony's belangrijkste aankondiging op de E3 ging over online gaming. Sinds de introductie heeft men het daar al over, maar eindelijk wordt het dan toch concreet. Dit jaar komt er een uitbreiding voor de PS2 op de markt met een snel modem en een harde schijf. Spelers kunnen dan op Sony's netwerk inloggen, om met meerdere mensen games te spelen of bewegende beelden en geluid te downloaden.