Psychedelische Poe

Mysterieuze kastelen, duistere kelders met doodskisten, spinnenwebben en psychedelische openingscredits: welkom in de wereld van Edgar Allen Poe zoals verbeeld door Roger Corman, koning van de goedkoop geproduceerde exploitatiefilm. In de jaren zestig hielp hij B-filmmaatschappij American International Pictures (AIP) er weer bovenop met een reeks Poe-verfilmingen, waarvoor hij een wat groter budget dan gewoonlijk tot zijn beschikking had.

Corman legde in de reeks de nadruk op sfeer, die droomachtig en bovennatuurlijk is. Hij experimenteerde met expressieve kleuren, mist, diepe sets met veel schaduw en langzame camerabewegingen die zorgen voor een licht hypnotisch effect. Gedurende de Poe-reeks werkte Corman met een vaste cast en crew, waarvan acteur Vincent Price de belangrijkste spil was. Met zijn statige gestalte en onheilsspellende dictie trekt hij onvermijdelijk de aandacht.

Langzaamaan introduceerde Corman humor in de reeks, zoals te zien in de horrorkoedie The Raven, met een bijrolletje voor de toen nog piepjonge Jack Nicholson die zijn beroemde grijns al ten beste geeft. Deze film parodieert zijn eigen vaste terugkerende elementen. Als Vincent Price tegen Peter Lorre zegt dat zijn vrouw in de kelder in een doodskist ligt, antwoordt Lorre dan ook: ``Where else?'', want alle films werden op dezelfde set opgenomen.

De komende twee weken worden in het Filmmuseum nog twee, door de Cinémathèque Royale de Belgique gerestaureerde Poe-films in de oorspronkelijke widescreen versies met Pathécolor getoond: The Pit and the Pendulum (1961) en The Raven (1963).

Macabere Nachten: Roger Corman meets Edgar Allen Poe. In: Filmmuseum, Amsterdam (t/m 13 juni).