Proef van start in Tokio met supersnel mobieltje `Foma'

De nieuwste generatie, supersnelle mobiele telefoons is vandaag in Tokio experimenteel van start gegaan. Uit 147.000 aanmeldingen heeft NTT-Docomo 3.300 proefpersonen gepikt die vanmorgen op het hoofdkantoor van Docomo gratis een nieuwe 3G-telefoon (derde generatie) mochten komen afhalen.

Nog niet alle mogelijkheden worden in dit experiment uitgeprobeerd. De supersnelle transmissie van deze telefoons zou videotelefonie mogelijk moeten maken, maar deze optie is nog even uitgesteld.

De vandaag uitgedeelde telefoons zijn opgewaardeerde i-mode telefoons, de uiterst populaire internettelefoons van Docomo die al enige tijd op de markt zijn. Over een maand wordt het experiment uitgebreid met een beperkt aantal van 1.200 telefoons die wel over een kleine videocamera beschikken, zodat de sprekers elkaar kunnen zien.

Oorspronkelijk had Docomo rond deze tijd al de commerciële introductie van het 3G-netwerk gepland. Dit is uitgesteld wegens software problemen, aldus Docomo. Ook de experimentele gebruikers kunnen nu tegen problemen aanlopen. Als het scherm bevriest, zo waarschuwt Docomo, moet men het apparaat uitzetten en opnieuw beginnen. De experimentele gebruikers betalen alleen de gebruikskosten, die ongeveer 1,8 maal hoger liggen dan de i-mode.

Docomo heeft de nieuwe lijn `Foma' gedoopt, afgeleid van `freedom of mobile multimedia access'. Het bedrijf hoopt dat de telefoon de basis wordt van een volledig draadloze toekomst. Alle zware computers met hun eindeloze kabels kunnen in principe vervangen worden door lichtgewicht Foma-applicaties. Docomo profiteert daarbij van een thuismarkt waar mobiel en licht hogelijk worden gewaardeerd omdat de behuizing klein is. Ook thuis gebruiken veel Japanners liever een laptop-computer dan een grote desktop. De hoge kosten voor vaste telefoonaansluitingen hebben veel Japanners naar de mobiele telefoon gejaagd die goedkoper is wegens deregulering.

Na aanvankelijk enthousiasme over i-mode is Docomo recentelijk in het defensief gejaagd. Omdat het telefoonnummer dienst doet als email-adres is het versturen van ongewenste reclame via software die automatisch alle nummers afloopt een fluitje van een cent. De ontvanger wordt niet alleen lastig gevallen met telefoongerinkel, hij moet ook nog eens de rekening betalen.