Nieuw blad van een seksbaron

In 1968 begint de dan 22-jarige Peter Muller Candy, het eerste seksblad van Nederland. Candy werd van onder de toonbank verkocht, totdat de Hoge Raad zich in 1970 uitsprak tegen het verbod op seksbladen. Per maand werden meer dan honderdduizend exemplaren van het blad verkocht en Muller kreeg landelijke bekendheid als `seksbaron'. Elseviers Weekblad berekende destijds dat Muller anderhalve ton per maand overhield aan zijn blad, geld dat hij stak in zijn Candy-imperium: een parenclub, een uitgeverij en een platenlabel. Ook financierde hij de noodlijdende oosters-orthodoxe kerk van monseigneur Serapion.

Meer dan dertig jaar en zo'n twintig tijdschriften later begint `pulpkoning' Peter J. Muller (54) opnieuw een erotisch blad, Foxy, dat in een oplage van 70.000 exemplaren verschijnt onder het motto `gewoon lekker... lekker gewoon!'. Het eerste nummer is gevuld met foto's van professionele modellen en amateurs, lezersbrieven (`kan ik mijn clitoris vergroten?') en sensatieverhalen. Vorige week dinsdag werd het maandblad gepresenteerd in de Nieuwezijds Lounge in Amsterdam.

Muller, omringd door schaarsgeklede dames, werd feestelijk toegesproken door Willem de Ridder, met wie Muller in 1965 het legendarische Hitweek begon, en door Ger Lammens, showbizz-verslaggever van Weekend, ook een blad dat Muller heeft opgezet en, toen het eenmaal goed liep, losliet om iets anders te gaan doen.

De laatste tijd verschenen er naar aanleiding van Mullers nieuwe blad grote stukken in het AD, de Telegraaf en HP/De Tijd, waarin vooral veel aandacht was voor het verleden van de bedenker. ,,Ik zoek de publiciteit nu met Foxy en ik weet heel goed dat zo'n blad normaal gesproken geen aandacht krijgt in de pers'', zegt Muller. ,,Ik draag nu eenmaal een verleden met me mee dat voor heel veel mensen spannend en nostalgisch is. Ze willen pittige en pikante anekdotes horen, maar ja, die heb ik eigenlijk niet te bieden. Ook in de tijd van Candy beschouwde ik mezelf niet als verkondiger van de seksuele vrijheid. Toen de seksuele revolutie zich aandiende heb ik daar als bladenmaker gewoon gebruik van gemaakt.'' Muller ontkent dat hij geleden heeft onder zijn seks-imago. ,,Wel is het vaak lastig geweest. Toen ik met Weekend begon heb ik in de eerste nummers mijn naam uit het colofon gehouden.''

Zijn laatste blad, Internet Hotspots, een internet lifestyletijdschrift, hield het maar tien nummers uit. VNU drukte het blad uit de markt met Internet Panorama en I-Life (dat nu ook wordt stopgezet) en de investeerders in Hotspots trokken zich terug. Kort na dit dieptepunt komt de onvermoeibare Muller alweer met Foxy, dat in een leemte op de bladenmarkt moet voorzien.

Muller: ,,Foxy is niet alleen voor mannen bedoeld. Penthouse en Playboy zijn bedreigend voor vrouwen, de modellen die daarin staan zijn zo mooi, dat ze vrouwen alleen confronteren met hun onvolkomenheden. In Foxy staan gewone vrouwen, geen perfecte vrouwen. De markt daarvoor is ontstaan met Big Brother, gewone mensen die ademloos naar andere gewone mensen kijken. Je moet het blad zien als De Lach van 2001. Ook in de jaren vijftig was er in elke kiosk een plankje `heren ontspanningslectuur', met bladen als Bolero, Piccolo, De lach. Dat is altijd zo gebleven, alleen nu staan daar Playboy, Penthouse, Passie en Foxy.''