Brussel legt VW boete op

De Europese Commissie heeft vanmiddag besloten de Duitse autofabrikant Volkswagen een boete op te leggen van 30,96 miljoen euro omdat het Duitse VW-dealers in 1996 en 1997 verhinderde kortingen te geven op nieuwe Passat-modellen. De Commissie spreekt van een ,,ernstige'' inbreuk op de mededingingsregels en een ongeloorloofde inperking op de vrijheid van dealers. ,,Het besluit van vandaag is opnieuw een duidelijk signaal dat mededingingsbeleid consumentenbelangen dient. ,,Het is het eerste besluit met betrekking tot detailhandelsprijzen'' (voor auto`s), aldus Europees Commissaris Mario Monti (Mededinging) in een verklaring. Monti noemde de VW-zaak een nieuw voorbeeld van het niet respecteren van de zogenoemde `blokuitzondering' voor de autosector, waarbij de autoindustrie wordt toegestaan auto's via een gesloten circuit van dealers te verkopen.

De Europese Commissie begon in 1999 een onderzoek na klachten dat VW bij de introduktie van zijn nieuwe Passat-modellen in 1996 druk uitoefende op Duitse dealers om geen kortingen aan klanten te geven en de catalogusprijs te handhaven. De Duitse Passats werden hiermee de duurste in Europa. Een woordvoerder van Eurocommissaris Monti zei deze week dat VW de praktijk intussen heeft aangepast.

In 1998 legde de Europese Commissie VW al een recordboete van 102 miljoen euro op, omdat het dealers in Italië had verhinderd om auto's aan Duitse en Oostenrijkse niet-ingezetenen te verkopen. De Commissie hield hierbij ook rekening met de lange duur van de overtreding. Het Europees Hof verlaagde na een beroep van VW die boete vorig jaar juli tot 90 miljoen euro. Vorig jaar september kreeg Opel Nederland een boete van 43 miljoen euro van de Europese Commissie, omdat het de export van nieuwe auto's naar eindgebruikers in andere EU-lidstaten belemmerde. Volgens Monti hebben consumenten in de EU het recht van de interne markt te profiteren door via parallelimport in een andere dan de eigen EU-lidstaat goedkoper een product aan te schaffen.

De Europese Commissie staat de autosector via een zogenoemde `blokuitzondering' de auto's te verkopen, maar parallelimport mag niet worden verhinderd. De `blokuitzondering' voor de autosector loopt in september 2002 af en Eurocommissaris Monti heeft al te kennen gegeven dat het systeem zal worden aangepast, waardoor in elk geval individuele dealers meer vrijheid krijgen. Voor eind dit jaar komt Monti met een rapportage.