SPELLETJESBEURS E3 (2/4)

Onlangs vond in Los Angeles de Electronic Entertainment Expo plaats, 's werelds grootste vakbeurs voor digitaal entertainment, ofwel videogames. De grote drie (Nintendo, Sony en Microsoft) lieten zien wat er vanaf dit najaar in schappen gaat komen.

Microsoft brengt onder de noemer Microsoft Games pc-spellen uit – waaronder de tophit Flight Simulator – maar met een eigen spelcomputer had dit niets te maken. Met de Xbox gaat dit echter veranderen. Het apparaat mag dan vol pc-onderdelen zitten, het is wel degelijk een èchte spelcomputer.

De Amerikaanse introductie van de Xbox staat voor 8 november gepland, drie dagen na Nintendo's GameCube en meer dan een jaar na Sony's PlayStation 2. De prijs wordt 299 dollar, gerechtvaardigd door de mogelijkheid online games te spelen en de aanwezigheid van een harde schijf. Dat laatste biedt niet alleen nieuwe mogelijkheden voor spelontwikkelaars, maar ook voor de spelers. Bovendien kan de Xbox met een goedkope uitbreiding (inclusief afstandsbediening) geschikt worden gemaakt voor het afspelen van dvd-films.

Xbox is Microsoft's belangrijkste wapen om na de kantoren en werkkamers ook de huiskamers te veroveren. Microsoft zal er dan ook ontzettend veel geld en tijd in steken. Dit is goed nieuws voor de gamesindustrie, want zelfs met nietszeggende nieuwtjes weet Microsoft de voorpagina's van de kranten te halen. Uitgerekend Microsoft lijkt er dus voor te zorgen dat videogames ècht mainstream vermaak worden.

Ondanks dat vooruitzicht kreeg Xbox op de E3 een lauw onthaal. Voor de eerste golfspellen is Microsoft afhankelijk van aangekochte bedrijven en uitgevers die nu al inzien dat het uitbrengen van Xbox-games lucratief wordt. De voorlopige resultaten oogden echter als middelmatige pc-games. Van het schietspel Halo werd bijvoorbeeld veel verwacht, maar het bleek niet verbijsterend. Verwachte aankondigingen rond samenwerkingen met belangrijke Japanse spelontwikkelaars bleven uit. En zelfs een vroege versie van Spielbergs A.I. kon nog niet getoond worden.

Mocht de Xbox niet meteen een succes zijn, dan kan Microsoft vertrouwen op de gebruikelijke levensduur van vier à vijf jaar voor een console. Voldoende tijd om er alsnog een megahit van te maken.