Nieuwe CAO zet rem op sanering ECT

Bij containeroverslagbedrijf ECT heeft topman C.van den Driest sinds zijn aantreden veel bereikt. Met de nieuwe CAO liep het plotseling mis.

,,We hebben een aanval op onze arbeidsvoorwaarden met succes afgeslagen'', sprak bestuurder van FNV Bondgenoten Aad Scholten vanochtend over het akkoord over een nieuwe CAO voor de ongeveer 2.400 medewerkers op de containerterminals in het Waal- Eemhavengebied en op de Maasvlakte van containeroverslagbedrijf ECT. Zijn euforie is begrijpelijk. Want mede doordat de rechter de bonden afgelopen week in het gelijk stelde en bepaalde dat de stakingsacties die bij ECT werden gehouden rechtmatig waren, heeft de directie van ECT met het afsluiten van de nieuwe CAO een bittere nederlaag geleden.

Dat moet met name een teleurstelling zijn voor topman Carel van den Driest, die anderhalf jaar geleden tijdens zijn aantreden al constateerde dat de bedrijfsvoering bij ECT zich op een gevaarlijk hellend vlak bevond. ,,ECT was even de klant vergeten'', stelde Van den Driest eufemistisch over de enorme problemen bij het bedrijf, waarbij de klanten ECT kwaad de rug toekeerden. Duur, traag en arrogant waren de kernbegrippen waarmee ECT door de klanten werd geassocieerd. Van den Driest had geen andere keus dan daar flink de hakbijl in te zetten. Hetgeen hij eerder al als topman had gedaan bij Van Ommeren, dat na een mislukte fusie met handelshuis Ceteco eveneens dreigde weg te glijden.

Vooral de snelheid waarmee Van den Driest orde op zaken stelde bij ECT dwingt bewondering af. Hij versterkte het management met de komst van Steven Lak (ex-Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam) en Jan Gelderland (ex-Maersk), concentreerde zich voornamelijk op de activiteiten van ECT in Rotterdam en besteedde geen geld van ECT meer aan bedrijfsavonturen in het buitenland. Maar het belangrijkste was dat Van den Driest het vertrouwen van de grote klanten wist terug te winnen.

Dat was hard nodig want ECT voelt in toenemende mate de druk van de concurrentie. Waar het eerst een vrijwel onbedreigde monopoliepositie had in de haven, wordt nu veel handel weggezogen door Antwerpen en de Noord-Duitse havens Hamburg en Bremen. Ook in eigen land ligt met de opening van een nieuwe state-of-the-art terminal in Amsterdam de concurentie op de loer.

Centraal in het reanimatieproces bij ECT stond echter dat het bedrijf voor een succcesvolle bedrijfsvoering ook een slag in de loonkosten moest maken. Want er wordt op zijn zachtst uitgedrukt bij ECT vorstelijk betaald.

Nu de bonden in wezen toch hun zin hebben gekregen blijft ECT ten opzichte van de concurrenten, zelfs op de eigen Maasvlakte waar Maersk/Sealand en P&O Nedlloyd hun eigen terminals hebben met een duidelijk lagere CAO, qua loonontwikkeling sterk in het nadeel. Blijkbaar heeft de directie het niet langer aangedurfd de degens te kruisen met de bonden die na de uitspraak van de rechter zo sterk stonden dat zij het het gevecht nog heel lang hadden kunnen volhouden.