Gele omleidingsroute A10 biedt valse hoop

Gisteren nog een oase van rust, vanmorgen het toneel van file's en gestreste automobilisten: de A10-West. Wat kan de automobilist doen die alsnog zijn bestemming wil bereiken?

Vanochtend was het dan toch zover. Terwijl gisteren de A10-West bij Amsterdam nog een oase van rust was, liep de verkeersader vanmorgen toch helemaal vol. Om het verkeer alsnog in goede banen te leiden, heeft de gemeente de infrastructuur in het westelijk deel van de stad onder handen genomen. Met gele borden en pijlen wordt de automobilist door de wijk geloodst. Maar die bieden valse hoop, zo blijkt.

De Huizingalaan, die parallel loopt aan de A10, is onderdeel van de officiële omleidingsroute die door Slotervaart en Sloten slingert. ,,De Huizingalaan stond gisteren helemaal vol, net zoals de Nassaukade in het centrum'', kankert een gestresste taxichauffeur bij het Olympisch Stadion. Hij is ook niet te spreken over de claim van de gemeente dat elders in de stad geen werkzaamheden zijn tijdens de vernieuwing van de A10-west. ,,De Ferdinand Bolstraat en de Hobbemakade liggen ook open. Dat zijn voor ons doorgaande routes''

Wie niet in het centrum moet zijn, kan beter een zo ruim mogelijke boog om de stad maken. Neem, vanuit het zuiden, bij de afslag Sloten van de A4 niet de met gele borden gemarkeerde route s107, die over de Huizingalaan voert. Beter is het om linksaf te gaan, over de Laan van Vlaanderen tot de Plesmanlaan en dan eventueel de s106, ten westen van de Sloterplas.

Weersta de verleiding om ten oosten van de A10 een route door de wijken te zoeken. Tussen het Vondelpark en het Rembrandtpark is alleen een smalle doorgang ter hoogte van het Surinameplein. Maar de brug over de Kostverlorenvaart is geregeld open en zorgt voor opstoppingen.

Voor het centrum en de zuidelijk stadsdelen komen de andere afslagen op de Ring-A10 in aanmerking: Amstelveen, Rai. Taxichauffeur Fred Wildschut rijdt dezer dagen van Schiphol naar station CS over de ringweg-oost tot afslag Zeeburg, door de Piet Heintunnel en over de Piet Heinkade. ,,De rit kost 95 gulden, twee tientjes meer dan normaal. En de klant betaalt.''

Echte problemen zijn er voor mensen die bij de bedrijven rond de A10-West moeten zijn. Want de gemeente heeft op strategische plaatsen bussluizen aangelegd om sluipverkeer door de wijk tegen te gaan. De bussluis onder het viaduct van de Cornelis Lelylaan, ter hoogte van het GAK, is niet te missen: hij is aangegeven door een hele batterij verbodsborden. Gisteren kozen veel automobilisten de vluchtheuvel tussen de twee sluizen, maar die uitweg werd door gemeentewerkers aan het eind van de middag afgesloten met een zwaar blok beton.

Wie nu nog de sluis wil nemen, heeft minimaal een bestelwagen of een jeep nodig. Of moet de handelwijze volgen van een jongeman gistermiddag: beschouw een rit door Amsterdam als een hindernissenbaan en leg een verplaatsbare rood-witte verkeerszuil over het gat. Maar volg niet het voorbeeld van de zilvergrijze Golf, die met grote snelheid dwars door de bussluis reed. Ondanks de twee doffe klappen zette de automobiliste haar telefoongesprek onverstoorbaar voort.

Volgens toeschouwers is de bussluis onder de Lelylaan eenvoudig te omzeilen. ,,Even terug, onder de A10 door, links de Nachtwachtlaan op en dan meteen weer links, onder het viaduct'', zegt mevrouw Kraamwinkel. ,,Dan kom je aan de overkant.'' Als buurtbewoonster zit ze overigens niet op sluipverkeer te wachten.

De doorsteek levert nog een mogelijke sluiproute op: ten westen van het Rembrandtpark, over de Staalmeesterlaan, een smalle weg vol hoge verkeersdrempels. Die leidt tot de Jan van Galenstraat, s105.

Gisteren nog voerde de snelste route overigens over de A10 zelf. In de drukke avondspits kostte het slechts elf minuten om het traject af te leggen. Daar kon geen sluiproute tegenop. Maar dat was gisteravond.