Einde van tunnel in zicht voor Railtrack

Het mag de aandeelhouders van Railtrack, de beheerder van het Britse spoorwegnet, niet kwalijk genomen worden dat ze denken een risico te hebben genomen. De koers is de afgelopen maanden tenslotte gehalveerd. De schuld is meer dan tweemaal de beurswaarde. Het bedrijf moet grote investeringen doen om het spoorwegnet te renoveren. Helaas heeft Railtrack de afgelopen jaren zijn grote bouwprojecten niet efficiënt aangepakt. Railtrack is het minst populaire bedrijf van het Verenigd Koninkrijk. Daardoor staat het bloot aan politieke inmenging, zoals blijkt uit de recente benoeming van een overheidsman in de raad van bestuur en het wegnemen van een deel van de verantwoordelijkheid voor het toezicht op spoorwegprojecten. Toch hebben de aandeelhouders van Railtrack door die grote leningen een soort ongedateerde calloptie op toekomstige inkomsten. Daar kunnen ze goed aan verdienen, als het bedrijf de renovatieklus weet te klaren. Maar de aandeelhouders zijn zich er waarschijnlijk niet van bewust dat ze ook een putoptie bezitten. De overheid kan het zich niet veroorloven om Railtrack failliet te laten gaan. De roep om hernationalisatie wordt luider. De koers ligt slechts 10 procent boven de introductieprijs van 1996. Dit is een ondergrens, omdat het onwaarschijnlijk is dat beleggers de controle voor nog minder uit handen zullen geven. Over het geheel bezien lijkt een belegging in Railtrack vandaag de dag dus niet eens zo'n slechte keuze.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld