Bladeren

Fortune

`De beste managers zijn gewoonlijk niet degenen die voor je neus zitten'. Fortune vraagt zich helaas niet af of dit ook geldt voor Alcatels topmanager Serge Tchuruk, de auctor intellectualis van dit grimmige standpunt. Het blad meent dat het noodlijdende Lucent het overname-aanbod bijna niet kan weigeren.

Die positie heeft de Franse telecomonderneming te danken aan de izegrimmige Tchuruk die zes jaar geleden de regie kreeg over Alcatel. Volgens Fortune is het fortuin van Alcatel te danken aan Tchuruks inzicht dat de DSL-technologie het middel was om de mogelijkheden van het internet uit te buiten, ook al zag dat er aanvankelijk niet naar uit. DSL maakt het bijvoorbeeld kinderen mogelijk om het populaire spelletje Doom in zestig seconden binnen te halen, in plaats van de in de VS gebruikelijke 45 minuten.

Natuurlijk heeft ook Alcatel klappen opgelopen in de vorm van verminderende winst, maar de schade is veel minder groot dan bij Lucent en Nortel die beide gloeiend in het rood staan. Ook Alcatels aandelenkoers doet het met een daling van 66 procent minder slecht dan die van rivaal Cisco, die sinds september vorig jaar 76 procent zakte.

BusinessWeek

BusinessWeek meent dat de fusie tussen Alcatel en Lucent een huwelijk is van zwakkelingen. Alcatel is niet sterk genoeg voor de Amerikaanse markt. En Lucent is geen stuiver meer waard vergeleken met een jaar geleden. De koers van het bedrijf daalde 88 procent. En het leed het laatste kwartaal een verlies van 1,8 miljard dollar.

Wirtschaftswoche

Ook Wirtschaftswoche vraagt zich af of twee zwakke bedrijven samen plotseling zo sterk zijn dat ze op de wereldmarkt van breedbandige mobiele telefonie serieus kunnen concurreren. Alcatel en Lucent strompelen achter marktleiders Nokia en Ericsson aan. Daar komt bij dat Alcatel met Lucent een bureaucratische cultuur in huis haalt waaraan het bedrijf zichzelf net heeft ontworsteld. En bovendien, met Lucent koopt Tchuruk niet alleen technologie maar verdubbelt hij ook Alcatels schuldenlast. Met slechts twee opdrachten, van KPN/E-Plus en Group 3G voor Lucent, en Orange en Wind voor Alcatel, kunnen de partners slechts rekenen op een brokstuk van de Europese markt. En in Azië zijn ze voor het Japanse NTT DoCoMo slechts twee van de vele leveranciers.

EuroBusiness

De Nederlander Moos Bulder vormt met Verio het bruggenhoofd van NTT DoCoMo in Europa, schrijft EuroBusiness. Verio is een Amerikaanse internet-onderneming die zich na de oprichting in 1996 heeft uitgebreid door het opkopen van meer dan 50 kleinere rivalen, tot het vorig jaar zelf werd opgekocht door DoCoMo. Met Verio hebben de Japanse GSM-tovenaars er 42 internet hosting centers, waarvan er drie opereren in Europa.

Verio telt een half miljoen klanten, waarvan 75.000 in Europa, voor het merendeel in Engeland, Duitsland en Frankrijk. DoCoMo heeft kennelijk geld zat, want sinds de teloorgang van de dotcomsector heeft het bedrijf volgens DoCoMo-president Suzuki al enkele honderden miljoenen euro's gestort in de verlieslijdende activiteiten van Verio. Sterker nog, volgens het blad wil de onderneming de Europese activiteiten verdubbelen. Slecht nieuws voor laatkomers in de sector als British Telcom en Deutsche Telekom, die met de hosting services de balans wilden opfleuren.

The Economist

Het beeld van chauvinistische Fransen die artisjokken en olijven prefereren boven hamburgers is aan herziening toe. The Economist toont met veel voorbeelden en cijfers aan dat de Fransen zich met huid en haar hebben uitgeleverd aan de globalisering. Frankrijk is op Engeland na de grootste investeerder in de Verenigde Staten.

Sinds 1988 investeerden Franse bedrijven 186 miljard dollar in Amerika. Trouwens, alle Europese landen lustten wel pap van de Amerikaanse bedrijvigheid, getuige het feit dat ze er sinds 1988 samen 1,16 biljoen dollar in investeerden. Uit gegevens van de Oeso, de Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling, blijkt dat de Fransen sinds de jaren tachtig twee keer zoveel in het buitenland hebben geïnvesteerd als omgekeerd, de laatste jaren vooral in de VS. Want Alcatel is niet het enige Franse bedrijf dat op het overnamepad is. Drie dagen nadat Alcatel Lucent begon te paaien deed het eveneens Franse Vivendi Universal een bod op MP3.com, en op de Amerikaanse uitgever Houghton Mifflin. Misschien vinden de Fransen hun keuken toch belangrijker dan internetdiensten.