SPELLETJESBEURS E3 (1/4)

Van 16 tot 18 mei vond in Los Angeles, Californië de E3 plaats, de Electronic Entertainment Expo. Dit is 's werelds grootste vakbeurs op het gebied van digitaal entertainment, met andere woorden: videogames. De drie grote spelers (Nintendo, Sony en Microsoft) lieten zien wat er dit najaar in de Amerikaanse schappen verwacht mag worden en wat in de loop van volgend jaar ons land zal bereiken.

Het Japanse Nintendo toonde de eerste spellen voor de GameCube, hun nieuwe kubusvormige TV-spelconsole uitgevoerd in de kleur paars. Volgens de excentrieke directeur Hiroshi Yamauchi zou de ontvangst op de E3 beslissend worden voor de toekomst van het apparaat. Was de algemene reactie lauw, dan zou hij de lancering staken.

Gelukkig voor Yamauchi vond 86% van de E3-bezoekers de GameCube de beste console van de show, terwijl Nintendo's gigantische stand de drukst bezochte was. Alle reden dus om het apparaat op 5 november in Amerika uit te brengen voor 199 dollar, tweederde van de prijs van concurrenten Xbox (van Microsoft) en PlayStation 2 (van Sony). Die lagere prijs wordt onder andere veroorzaakt door het feit dat de GameCube, anders dan de Xbox en PlayStation 2, geen DVD-films kan afspelen. Het apparaat draait alleen speciale GameCube-games, die worden uitgebracht op kleine schijfjes van 8 centimeter doorsnee.

Toch brengt de GameCube mooiere beelden voort dan de duurdere consoles van Sony en Microsoft. Volgens Nintendo omdat de onderdelen van het apparaat beter op elkaar zijn afgestemd.

Nintendo toonde ook de meest tot de verbeelding sprekende games. Het bedrijf is dan ook de enige van de grote drie met een jarenlange traditie van innovatieve en kwalitatief hoogstaande games. Zo verraste men de bezoekers van de E3 met Luigi's Mansion. Geheel tegen de trend in is het een vrij klein spel, met het jongere broertje van Super Mario in de hoofdrol. Met een zaklamp en een stofzuiger bevindt hij zich in een oud landhuis waar hij spoken moet vangen. Journalisten die Luigi's Mansion hebben gespeeld, vinden dat de game door de smallere spelfocus interessanter is geworden dan een spel waarin als het ware alles mogelijk is.

Een andere topper was het vlieg- en schietspel Star Wars: Rogue Leader. Het gerucht gaat dat Nintendo dit spel grafisch heeft moeten beperken, omdat Star Wars-bedenker George Lucas de metaalglans op de Death Star te realistisch zou vinden. Daarom kent het gigantische ruimtestation in het spel nu dezelfde plastic look als in de oorspronkelijke film.