De kinderfiets

Vroeger, toen alles beter was, kreeg je als kind een driewielertje als je klein was en de fiets van je broer als je wat groter was. Om de afstand naar de trapper te overbruggen werd daar een blok hout op vastgebonden. Fietsen waren blauw, zwart of groen. Er waren kinderen met een rode fiets, maar die hadden ook rare ouders. Tegenwoordig zijn er honderden soorten kinderfietsjes in de verkoop, met alle kleuren van de regenboog en een scala aan opties en wilde namen. Voor jaloerse ouders is het een eldorado; de kinderfiets van vandaag is tien keer beter dan vroeger: veiliger, steviger, lichter en met zijn mega-oversized en ovalised frame nog vreselijk stoer ook.

Alleen is voor de ouder die een kinderfietsje wil kopen door de bomen het bos niet meer zichtbaar. Kijk daarom eerst even rond in het fietsenrek van de basisschool. Zie welke kleurstellingen populair zijn, welke uitvoeringen hip. Let goed op bij welke merken de onderdelen al zijn verbogen of loshangen, let vooral op kwetsbare onderdelen zoals handremmen. Kijk vervolgens in de portemonnee. Is die vol, ga dan naar de rijwielhandel en vraag om advies. Neem wel een rijwielhandelaar die ook nog fietsenmaker is.

De fietsenmaker zal vragen hoe oud uw kind is. Vroeger werd vooral gerekend in bandmaten. Een kind van drie jaar kreeg een fiets met bandmaat 12 inch, oplopend naar 24 inch voor 8 jaar en ouder. Die maatvoering is minder vast geworden omdat de frames zo zijn gebogen dat opstappen voor kleine kinderen ook mogelijk is op fietsjes met grotere banden. Het voordeel van grotere banden is dat het lekkerder fietst. Koop dus altijd een fiets waarop uw kind nog maar net bij de trappers kan.

Voor de allerkleinsten is een kwaliteitsfiets van minder belang, hun krachten zijn te gering om een fiets hard te laten slijten. Koop voor hen in elk geval geen fiets met handrem, ook daarvoor bezitten ze niet de kracht. Ze hebben al moeite genoeg met de terugtraprem. Pas vanaf een jaar of vijf kunnen ze hard genoeg knijpen. Voor een gulden of driehonderd nieuw, en honderd tweedehands, heeft een kind van tweeënhalf, drie jaar een gezellig eerste fietsje met lekker dikke bandjes en zijwieltjes. Een Loekie is al goed genoeg. Wacht niet te lang met het demonteren van de zijwieltjes. Een kind van vier kan al los fietsen. Grootste omslag is dat het kind in bochten niet meer moet tegenhangen, maar meehangen. Flexibel als kinderen zijn, kost dat maar een paar oefenritjes gewenning. De grootste barrière ligt bij de ouders. Die moeten die paar ritjes de pijn verbijten van het gebogen meerennen. Voor hen is er tegenwoordig de `fiets balanstrainer': een rode staaf die op het achterrekje gemonteerd wordt zodat niet krom, maar rechtop meegerend kan worden. Goede fietsenmakers verhuren de balanstrainer.

Voor het grotere kind kan een goedkope fiets wel op duurkoop komen te staan. Een redelijke nieuwe fiets kost al gauw vijfhonderd gulden, de betere overschrijden de zevenhonderd. Batavus is al jaren marktleider in kinderfietsen, populair onder ouders en kinderen vanwege de rechte zit. Ook in 2001 heeft Batavus met de Snake weer de eerste prijs in de wacht gesleept. Op de voet volgen Gazelle en Giant, iets daarachter Union, die dit jaar met de Trigger, voorzien van vlinderstuur, bezig is met een inhaalrace. In het peloton daarachter volgt een leger van fabrikanten en importeurs die goede fietsjes afwisselen met minder goede fietsjes. Kijk daarbij dus niet naar het merk, maar let vooral op de uitvoering. Val niet in de val van de stoere gadgets of dwarse achterveringen. Die zijn voor het downhillen, en dat doet uw kind echt niet.

Is de portemonnee erg leeg, dan kan bij supermarkt, Halfords of Toys`r'Us toch een nieuwe fiets aangeschaft worden. Bedenk dan wel dat uw kind wat minder hard gaat dan de vriendjes, en ook minder wendbaar door de bochten gaat. Kijk verder niet vreemd op wanneer hij met een gebroken voorvork thuiskomt. Een verstandiger optie voor de lege portemonnee is de tweedehands kwaliteitsfiets. Die zijn in ruime voorraad te vinden via fietssites op internet, via de kleine advertenties in de krant en de supermarkt, en natuurlijk via de plaatselijke fietsenmaker. Bedenk daarbij wel dat het verschil tussen een jongens- of meisjesfiets vanaf het vijfde jaar soms essentieel is. Ga verder niet uit van uw eigen voorkeur voor kleur, want u heeft geen smaak. Met blauw zit u overigens vrij safe. Klust u zelf aan de fiets, schaf dan een goed setje inbussleutels aan. Ga vooral niet lopen modderen met de opgespaarde inbusjes van Ikea.

Websites: fiets.pagina.nl; www.ibazar.nl; www.batavus.nl; www.gazelle.nl; www.giant-bicycles.nl; www.union.nl.