De filerijders zijn zoek

De verwachte chaos in Amsterdam door het onderhoud aan de A10-west bleef vanochtend uit. Waar zijn de filerijders gebleven?

De pendelbus van Rijkswaterstaat vertrekt om half acht bij station Sloterdijk met aan boord twee verstokte automobilisten. Mevrouw Bönker – eigenaar van een Nissan Almera – heeft in geen 22 jaar in een bus gezeten (,,Een heel avontuur hoor.'') En meneer Saltzherr – bezitter van een Toyota Corolla – zat tien jaar geleden voor het laatst in een bus. Ze hebben vandaag hun auto laten staan omdat ze bang waren voor een verkeerschaos door de renovatie van de A10-west.

Nu zit mevrouw Bönker op de voorste stoel te wachten op haar wagenziekte. En geeft ook meneer Saltzherr zich nog niet gewonnen voor het openbaar vervoer. ,,Even afwachten he?'', zegt hij met de armen voor de borst gekruist en zijn tas op schoot.

Op hetzelfde moment staat op het speciaal aangelegde P+R terrein bij Sloten woordvoerder H. Voerman van de gemeente Amsterdam de verbaasde verslaggevers van het NOS- en het SBS-journaal te woord. ,,Iedereen heeft zoiets van: wanneer gaat het nou gebeuren?'', zegt Voerman over zijn mobiele telefoon. Vanaf het P+R terrein ziet hij het verkeer op de A10 vlot doorrijden.

Op de A10-West – die de Coentunnel verbindt met de A4 naar Den Haag – rijden doorgaans elke dag zo'n 180.000 auto`s. In de spits staat het er vrijwel altijd vast. Vandaag was de eerste ochtendspits op een zwaar afgeknepen A10-west: een weghelft en vijf op- en afritten afgesloten. Rekenmodellen van Rijkswaterstaat hadden voorspeld dat – bij ongewijzigd verkeersgedrag – het in Amsterdam totale chaos zou worden.

Maar waar waren vanochtend de filerijders? Zij zaten in ieder geval niet met z'n allen in de pendelbus. Per rit (in de spits elke tien minuten) hadden de chauffeurs hooguit zo'n vijf passagiers aan boord. Zij hadden hun auto ook niet massaal op het P+R terrein bij Sloten geparkeerd. Van de 300 beschikbare parkeerplaatsen waren er maar zo'n veertig bezet.

De automobilisten zaten ook niet in groten getale in tram en metro. En van de vijfhonderd leasefietsen die Rijkswaterstaat beschikbaar stelde waren er deze ochtend hooguit honderd in gebruik. Al zat de medewerker van Nationale Fiets Projecten in zijn cabine op station Sloterdijk deze ochtend wel zestig nieuwe aanvragen te verwerken. [Vervolg A10-WEST: pagina 11]

A10-WEST

'Morgen mogelijk problemen'

[Vervolg van pagina 1] ,,Misschien hebben veel mensen nog een dagje vrij genomen'', oppert de woordvoerder van de gemeente.

Vooralsnog lijkt het erop dat automobilisten vooral het alternatief van de andere route hebben gekozen. Op de A9 was het vanochtend beduidend drukker dan anders. Veel automobilisten uit de richting Alkmaar namen de A9 via de Wijkertunnel bij Beverwijk, waarbij ze de A10 links lieten liggen. Ook was het vanochtend op de toegangswegen naar Amsterdam drukker dan normaal. Maar volgens de woordvoerder van de gemeente was er sprake van ,,enige vertraging'' en niet van het half uur tot een uur waarmee men rekening had gehouden.

De automobilisten die vanochtend slim dachten te zijn door dezelfde route te nemen als de pendelbus, kwamen bedrogen uit. In de baan zijn bussluizen aangebracht die voor een personenauto te groot zijn om overheen te rijden. ,,Kijk dat bedoel ik nou'', zegt pendelbus-chauffeur H. Sterk (aan boord drie passagiers) als hij moet afremmen voor een Saab 95 die op de bussluis stuit. Achter de sluis staat een politiebusje. ,,Dat is toch een struikelblok voor ons.''

Afgelopen vrijdagavond namen de wegwerkers bezit van de A10-West. Het is het grootste project dat Rijkswaterstaat ooit heeft uitgevoerd. Het onderhoud duurt drie maanden en kost in totaal 120 miljoen gulden, waarvan veertig miljoen gulden is bestemd voor voorlichting en alternatieve verkeersplannen. ,,Dat lijkt te hebben gewerkt'', zegt de woordvoerder van de gemeente Amsterdam. Maar ondanks de rustige ochtendspits van vandaag maken gemeente en Rijkswaterstaat zich zorgen over de dag van morgen. Best mogelijk dat de automobilisten hun goede voornemens dan toch weer vergeten zijn.

Mevrouw Bönker zal in ieder geval weer in de pendelbus zitten. ,,Het lijkt wel alsof ik in een taxi zit'', zei ze vlak voordat ze uitstapte voor haar werk bij het GAK. ,,Privé-vervoer. Heerlijk.''