Bedrijven slecht op de euro voorbereid

Een kwart tot een derde van de bedrijven in Europa is niet voorbereid op de komst van de euro op 1 januari volgend jaar. Deze ondernemingen kunnen daardoor in moeilijkheden komen omdat problemen ontstaan met toeleveranciers en klanten.

Dit blijkt uit een onderzoek van de European Federation of Accountants (FEE) waarop de Britse zakenkrant Financial Times de hand heeft gelegd. Volgens de FEE zijn de ondernemingen, met name in het midden- en kleinbedrijf, onvoldoende op de hoogte van de conseqenties die de introductie van de euro met zich meebrengt.

De signalen over een slechte voorbereiding op de komst van de euro nemen hand over hand toe. De Europese Commissie waarschuwde een maand geleden al over magere voorbereidingen van het midden- en kleinbedrijf. Op twee Europese landen na bleek slechts 1,5 procent van de bedrijven inmiddels facturen te versturen opgesteld in euro's. Ook computerbedrijf IBM luidde deze maand de noodklok en stelde dat slechts één op de vijf bedrijven ,,het gevoel heeft'' te zijn voorbereid. Een jaar eerder, toen IBM een gelijksoortig onderzoek verrichtte, voelde de helft van de ondernemingen zich nog zeker.

Het ministerie van Financiën, dat de voorlichting van de euro leidt, voorziet in Nederland vooralsnog geen grote problemen bij het bedrijfsleven. Volgens een woordvoerder zijn de grote ondernemingen goed voorbereid en maakt het midden- en kleinbedrijf op dit moment een inhaalslag nadat de voorbereidingen in deze sector laat op gang zijn gekomen. De voorlichting richting kleine ondernemers is daarom opgevoerd door per branche brochures uit te geven. Ook zijn sinds het najaar van vorig jaar meer tv-spotjes te zien waarin middenstanders figureren.

Volgens een woordvoerder van accountants- en adviesfirma Ernst & Young is de magere voorbereiding van het midden- en kleinbedrijf te wijten aan het meegevallen millenniumprobleem. ,,Dat is een slecht voorbeeld geweest.''

EURO www.nrc.nl