NS wil in Polen treinen laten rijden

De Nederlandse Spoorwegen willen treinen laten rijden in Polen. Daartoe hebben ze met de Poolse spoorwegmaatschappij PKP een gezamenlijk bedrijf opgericht, dat NS Polska heet.

NS heeft zich deze week tijdens een handelsreis met staatssecretaris Ybema (Buitenlandse Handel) ingeschreven voor een bod op elf concessies voor regionale spoorlijnen. Het zijn alle verliesgevende spoorlijnen in het noorden van Polen. Een NS-woordvoerder zegt: ,,We onderzoeken hoe we de lijnen rendabel kunnen maken.'' NS verwacht dat de Poolse regering nog voor het eind van het jaar uitsluitsel zal geven over het bod.

De NS-woordvoerder zegt verder geen details te kunnen geven over de overeenkomst met PKP. Volgens de Poolse gezaghebbende krant Rzeczpospolita neemt NS treinen en ander spoorwegmaterieel van PKP over, om die te moderniseren. Ook zal NS de stations in die elf regio's opknappen en exploiteren. De renovatie van deze stations wordt gefinancierd door de Bank of America.

Ook wil NS het kaartverkoopsysteem en de tarifering efficiënter maken. De Poolse krant meldt verder: ,,De Nederlanders beloven dat ze het aantal regionale treinen en het aantal klanten zullen laten toenemen.'' Bestuurder A. van den Berg van FNV Bondgenoten noemt het ,,een raar verhaal'' dat NS in Polen extra treinen kan laten rijden, terwijl het in eigen land een tekort aan treinmaterieel heeft.

President-directeur H. Huisinga van NS zegt vanaf zijn vakantieadres desgevraagd dat de plannen in Polen en het tekort aan treinen in Nederland ,,geheel los van elkaar staan''. ,,In Nederland hebben we te maken met een beperkt aantal leveranciers van treinen en onderdelen. Dat hoeft in Polen niet het geval te zijn, dat gaat daar heel anders.''

Het argument van NS om de treindiensten uit te breiden in het buitenland, is dat de onderneming vanaf 2003 concurrentie in eigen land krijgt. ,,Een van de markten waar het mogelijk is om uit te breiden is Polen.'' Polen is na het Verenigd Koninkrijk het tweede Europese land waar de spoorwegen worden geprivatiseerd.

Vorige maand mislukte de eerste poging van NS om in het buitenland treindiensten aan te bieden. De Strategic Rail Authority wees een gezamenlijk bod van de Nederlandse Spoorwegen en het Britse First Group om treinen in het Verenigd Koninkrijk te laten rijden, af. Het ging om een concessie van twintig jaar voor het gebied ten zuidwesten van Londen. De twee bedrijven hebben nog een gezamenlijk bod lopen op de Thameslink, een spoorlijn die door Londen loopt. NS heeft 6 miljard gulden gereserveerd voor buitenlandse activiteiten.

interview huisinga

pagina 3