LOS ANGELES

Phileas Fogg deed het in tachtig dagen, Frank Gehry in tachtig gebouwen.

De Achterpagina gaat in tachtig hits de wereld rond. Vandaag de 48ste bestemming: Los Angeles.

Sommige Amerikaanse steden hebben een geluid. Chicago werd synoniem voor elektrisch versterkte blues en de autostad Detroit is onlosmakelijk verbonden met Motown, het soullabel met zijn eigen, specifieke geluid. Memphis was als thuisbasis van het soullabel Stax/Volt in de jaren zestig de zuidelijke tegenhanger van motortown Detroit en Philadelphia staat bekend om de Philly Soul, in de jaren zeventig in veel opzichten de perfectionering van de Motown-soul.

Maar Los Angeles, de Amerikaanste aller Amerikaanse steden, heeft geen eigen geluid. Zeker, soulzanger Sam Cooke woonde en werkte er tot hij er in een goedkoop motel werd doodgeschoten, Elvis had er een huis en nam er ook op, The Beach Boys zongen er over surfen zonder het zelf ooit te hebben gedaan, Los Lobos maakten er hun geheel eigen latino rock, rappers als Ice Cube en Ice T bespraken het leven in de getto's Compton en Watts, en Guns N'Roses brachten er hun hysterische hardrock. Maar geen van hen slaagde erin een typische L.A.-sound te creëren. De moeder van alle suburbia is te groot en te divers voor één muziekstijl, Los Angeles is een kakofonie.

Los Angeles is de metropool waar alle popmuzikanten die ertoe doen, van de Rolling Stones tot Prince, kortere of langere tijd verblijven, maar het is geen stad die een stempel drukt op hun muziek. Eerder het tegendeel: wie naar Los Angeles gaat, loopt het risico zijn eigenheid te verliezen. Toen Motown eind jaren zestig het hoofdkantoor van Detroit naar Los Angeles verplaatste, was het gebeurd met het het typische Motown-geluid. The Four Tops, een van de topgroepen van Mowtown, bezongen in `L.A. (My Town)' enthousiast hun nieuwe woonplaats, maar ze klonken alsof ze uit Little Rock, Phoenix, Houston, Cleveland of een andere doodgewone Amerikaanse stad kwamen.

Maar al heeft Los Angeles dan geen eigen geluid, de stad heeft wel groepen voortgebracht die uit duizenden herkenbaar zijn. The Doors is zo'n groep, dankzij het dreinerige orgeltje van Ray Manzarek en het warme, bronstige stemgeluid van Jim Morrison. Met `L.A. Woman' uit 1971, het langste nummer van de gelijknamige laatste elpee waaraan de in 1971 overleden Morrison nog meedeed, brachten ze een ode aan hun stad. Of misschien is ode niet het juiste woord, want erg gunstig is L.A. Woman niet over Los Angeles. Even lijkt het of Morrison zingt over een vrouw uit Los Angeles (,,Are you a lucky little lady in The City of Light / Or just another lost angel) maar al gauw wordt duidelijk dat Morrison met de vrouw Los Angeles zelf bedoelt: ,,L.A. Woman Sunday Afternoon / Drive thru your suburbs / Into your blues.'' Los Angeles is voor Morrison de stad van de eenzaamheid. ,,Driving down your freeways/ Midnight alleys roam/ Cops in cars, the topless bars / Never saw a woman/ So alone, so alone''

`Under The Bridge', het nummer over Los Angeles van The Red Hot Chili Peppers, vertoont een treffende gelijkenis met `L.A. Woman'. Ook in deze Nederlandse nummer 1-hit uit 1992 is Los Angeles een `zij' en ook is er sprake van eenzaamheid. ,,Sometimes I feel like the only friend is the city I live in'', zingt Anthony Kiedis over zijn woonplaats. Maar dit keer brengt `the city of angels' juist troost. ,,The city she loves me, lonely as I am, together we cry.'' Maar of dit hem veel helpt, blijft onduidelijk. Het lied eindigt met een cryptisch tafereel dat doet denken aan het gescharrel van junkies: ,,Under the bridge downtown / Is where I drew some blood / Under the bridge downtown / I gave my life away.''

Sheryl Crow zoekt in `All I Wanna Do' simpel vertier in Los Angeles. Dit beweert ze althans in haar nummer 15-hit uit 1994. ,,All I wanna do is have some fun / Until the sun comes up over Santa Monica Boulevard,'' zingt ze niet onopgewekt. Maar het lijkt er verdacht veel op dat ook zij eigenlijk troost zoekt. Die vindt ze, anders dan Anthony Kiedis niet onder een brug, maar in overmatig alcoholgebruik in een vreugdeloze bar tegenover een autowasserij: ,,I like a good beer buzz early in the morning.''