DE WEEK

HET DUIZELT HEM,

zo `lekte' minister Zalm van Financiën deze week aan de pers. Zo veel krachten die de inflatie in Nederland aanwakkeren, probeert u daar maar eens wijs uit te worden. Krachten waarop hij geen invloed heeft. Een speelbal was hij geworden. Alsof na de oproep van president Wellink van De Nederlandsche Bank de minister zijn handen in onschuld wast. Wellink zei vorige week dat de concurrentiepositie van Nederland al vijf jaar verslechtert. Hij riep de politici op om de sociale partners weer tot loonmatiging te bewegen – politici die door hun bestedingsdrift de inflatie aanwakkeren. Waarop de bonden weer met looneisen reageren, waarna de werkgevers weer de looneisen inwilligen – deze week bij de Hema. En wie heeft de bestedingsdrift gesanctioneerd? Het duizelt Zalm.

VELE EXTRA MILJARDEN

besteedt het tweede kabinet-Kok aan maatschappelijke voorzieningen. Maar alsof die door een generatie incompetente managers worden bestuurd, is er almaar personeelstekort. De politie kan in de avonduren niet meer voor uw veiligheid in winkels instaan. Een pistool onder uw neus? Bel straks de speciale officier van justitie die er voor roofovervallen komt. Hij coördineert.

DE CHAOS BIJ

de spoorwegen zal nog wel anderhalf jaar duren, vertelde de president-directeur van de NS deze week aan de Volkskrant. Behalve vertragingen, smerige wagons en stations, is door chaos bij de onderhoudsdienst de trein ook niet langer meer veilig. De minister heeft de NS voor 26,4 miljoen gulden beboet wegens wanprestatie.

ZOALS TRADITIE

is bij grote infrastructurele projecten, valt de Betuwelijn, de nieuwe goederenspoorlijn tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland, duurder uit en loopt de aanleg vertraging op. Zo sluit de netspanning niet aan op het Duitse stroomnet, waardoor duurdere locomotieven nodig zijn.

IN DUITSLAND

is de economische groei in het eerste kwartaal ingezakt naar 1,6 procent (op jaarbasis). De Duitse inflatie zal deze maand toenemen tot 3,5 procent. De Franse economie, tot nu toe verrassend sterk, zwakt ook af. De Bundesbank geeft de schuld aan de dure olie, die veel Duitse koopkracht kost. Maar benzine wordt in Duitsland almaar goedkoper door de prijsoorlog die er tussen de olieconcerns woedt.

BANDENFABRIKANT

Firestone, eigendom van het Japanse Bridgestone, heeft de honderd jaar oude banden met Ford verbroken, nadat het Amerikaanse autoconcern deze week besloot 13 miljoen Firestonebanden te vervangen die levensgevaarlijk zouden zijn. Firestone beschuldigt Ford van het maken van levensgevaarlijke auto's.

MAMMOET, HET

Nederlandse hijsbedrijf dat van het Kremlin de verongelukte kernonderzeeër Koersk deze zomer in de Barentszee mag bergen, krijgt alsnog hulp van SmitTak, dat de order verloor. De prijs is geheim.

IN ITALIË NEEMT

de ergenis toe over het Franse staatsbedrijf Electricité de France. De eigen thuismarkt wordt afgeschermd, terwijl EdF elders in Europa links en recht belangen koopt, zoals in het conglomeraat Montedison.

PHILIPS ZAL

méér banen schrappen dan de bijna zevenduizend van dit voorjaar.

Ook het Amerikaanse Cisco, dat ambitieuze plannen had met zijn vestiging in Nederland, moet wegens tegenvallende groei bezuinigen. In Amsterdam komen aanzienlijk minder banen.

DE ECONOMISCHE GROEI

in Nederland zal als gevolg van de mond- en klauwzeerepidemie dit jaar 0,3 punt lager uitvallen. De economische schade bedraagt 2,8 miljard gulden, zei deze week het Centraal Planbureau.

Door koeien het hele jaar op stal te houden kan de boer flink op zijn kosten besparen. Over twintig jaar zullen nog maar half zo veel koeien in de wei staan. Nederland ontkoet, zo werd deze week bevestigd.

HET AANZIEN VAN

Nederland verandert ook anderszins. De levensstijl van ouderen wordt jeugdiger: meer sport, meer gebruik van computers en langer werken, constateert het Sociaal Cultureel Planbureau.

Dat laatste door krapte op de arbeidsmarkt. Ouderen zijn gewild. Straks een loongolf voor ouden van dagen? Dat wordt pas duizelen.