Boodschap boven kunst bij Wies Bloemen

Heksen op de step en skates, in Arabische pakjes dansend en met bezems zwiepend: choreografe Wies Bloemen probeert in haar nieuwe jeugddansvoorstelling Bezems niet alleen het archetype ten tonele te voeren maar ze tracht ook de hedendaagse heks gestalte te geven. Geen van beide lukt haar, omdat de heksen met de bezems geen angstaanjagende oude vrouwtjes met kromme neuzen zijn, maar vijf frisse jonge meiden die tergend hard kunnen krijsen zonder gevaarlijk te worden. De step en de skates brengt Bloemen in een simplistisch dansje, bedoeld als grap. Echt functie heeft 't niet, laat staan dat het overtuigt.

Bloemen, die de Carry Slee van de jeugddans wordt genoemd, produceert met haar Danstheater Aya populaire voorstellingen. Vernieuwend is ze niet maar de potpourri aan theatrale middelen maken haar voorstellingen vaak wel onderhoudend. Ook in Bezems wordt er gedanst, gezongen en toneelgespeeld. Popzangeres Alanis Morisette loeit uit de speakers maar Bloemen lijkt zich in haar choreografietje niet te bekommeren om de muziek. De vijf heksen doen hun eigen enigszins synchroon dansje onafhankelijk van Morisette, alsof het een willekeurig ander lied had kunnen zijn. Ook als Madonna even later zingt dat je niet voor 'second best' moet gaan, heeft Bloemen haar meer voor de boodschap dan de kunst gekozen.

De beide zangeressen zijn ongetwijfeld hedendaagse heksen: vrouwen die zich volgens Bloemen niets van conventies aantrekken. Dus staat een van de danseressen te doen alsof ze klaarkomt en eindigen de sprookjes met 'ze leefden nog lang en wild'. Bloemen haalt echter twee heksen door elkaar: de zinnebeeldige heks in sprookjes en de Middeleeuwse heks die werd verdronken omdat ze niet naar de conventies leefde. Het humorloze jaren-tachtig-feminisme van Bloemen, waarin we leerden dat heksen eigenlijk stoere vrouwen zijn, veroorzaakt een hoop gegaap. Slechts eenmaal is er sprake van direct contact met het publiek, maar als een kind een blijkbaar onverwacht antwoord heeft op de vraag van de danseres, is de laatste niet in staat te improviseren en negeert haar eigen vraag vervolgens maar.

Bezems heeft mooie kostuums van Marina van der Heiden en ook het licht van Erik van Raalte geeft de voorstelling sfeer. De heksen op de vloer doen hun best maar ze zijn met hun verschillende stads-, streek- en landsaccenten niet altijd verstaanbaar. Het is jammer dat zo'n theatraal thema als heksen, zo braaf wordt uitgewerkt. Kun je er eindelijk een bonte dameskermis van maken, blijken de heksen getemd. In de jaren tachtig.

Voorstelling: Bezems door Danstheater Aya. Choreografie: Wies Bloemen. Gezien 11/5 Zaantheater Zaandam. Tournee vanaf september. Voor kinderen vanaf 8 jaar. Inl.: (020) 3868574 of www.aya.nl

    • Ingrid van Frankenhuyzen