NS krijgt boete van 26,4 miljoen

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft de Nederlandse Spoorwegen een boete opgelegd van 26,4 miljoen gulden wegens het niet nakomen van het prestatiecontract dat ze onlangs met de NS sloot. De dienstverlening kwam in april door stakingen nagenoeg tot stilstand.

Er hangen de NS nog nieuwe forse boetes boven het hoofd wanneer dit jaar niet de afgesproken gemiddelde punctualiteit wordt gehaald. Daartoe moet minimaal 88 procent van de treinen op tijd vertrekken en aankomen. In de tweede week van mei reed 77 procent van de treinen op tijd.

De NS ziet intussen reikhalzend uit naar het nieuwe materieel, waaronder 252 nieuwe dubbeldekkers van de firma Bombardier, die vanaf begin volgend jaar met negen stuks per week zullen worden afgeleverd. Volgens de Volkskrant van heden heeft de NS onnodig lang gewacht met de order voor dit materieel. Eind 1998 was al zeker dat de NS voor tien jaar het exclusieve recht zou krijgen op het vervoer op het zogeheten kernnet, maar het contract voor de 252 dubbeldekkers werd pas in februari 2000 afgesloten. De NS bestrijdt dat er getalmd is. In maart 1999, aldus een woordvoerder, maakte het bedrijf bekend dat het 128 dubbeldekkers wilde aanschaffen bij Bombardier. Het bedrijf was echter gebonden aan de tijdrovende Europese aanbestedingsregels. Tot onderhandelingen met Bombardier kwam het in het najaar. Die waren ingewikkeld, omdat het nieuwe materieel ook op een sterkere netspanning van 25 KV moet kunnen rijden. Bovendien besloot de NS gaandeweg de order te verhogen tot 252 dubbeldekkers. Dit contract werd op 10 februari getekend. In maart van dit jaar plaatste de NS nog eens een order van 126 dubbeldekkers, voor de periode vanaf 2004.