Luchthaven Kennedy ruikt naar Schiphol

JFK International moet de allure krijgen van Schiphol, maar een cd is er niet te koop.

Het ruikt naar Schiphol, het ziet eruit als Schiphol en het is gebouwd door Schiphol USA. De nieuwe Terminal 4 op John F. Kennedy Airport werd gisteren met veel fanfare officieel geopend, nadat het gebouw twee weken geleden in gebruik is genomen.

Het project heeft 1,4 miljard dollar gekost en is het resultaat van een samenwerking tussen overheid en particulier bedrijfsleven. Dat is uniek voor New York, waar een wederzijds wantrouwen tussen partijen en slechte ervaringen in het verleden vaak zorgen voor een patstelling als het erop aan komt iets van de grond te krijgen. Legendarisch zijn in dit opzicht de mislukte pogingen om fatsoenlijk openbaar vervoer tussen Manhattan en JFK te regelen.

Nu heeft Schiphol USA, de Amerikaanse poot van de Schiphol Groep, samengewerkt in een joint-venture met onroerendgoed-maatschappij LCOR en zakenbank Lehman Borthers onder de naam `JFK IAT' (JFK International Air Terminal). Het is het eerste Amerikaanse project van Schiphol Groep maar financieel topman Peter Verboom maakte er gisteren geen geheim van dat Schiphol ambities heeft. ,,Dit is onze etalage'', zei hij. ,,JFK is de toegangspoort tot de Verenigde Staten. Laat dit voor ons een begin zijn.''

Reizigers die gisteren de festiviteiten passeerden keken verbaasd op. Een groepje jongeren uit Michigan dat vanuit Israël op weg naar huis en wacht op een Northwest-vlucht heeft zojuist kennis kunnen maken met de befaamde richtvlieg in de urinoirs. ,,Dit is het mooiste vliegveld wat ik ooit heb gezien'', zegt Brian Saxe (20) uit Waterford (Michigan). ,,Ik was hier voor het laatst zes jaar geleden en het was toen allemaal zeer verwarrend.''

De nieuwe terminal, waar vier jaar aan is gewerkt, past in een face-lift voor geheel JFK die 10 miljard dollar zal kosten. Het vliegveld, dat gestaag reizigers verloor aan Newark en LaGuardia, twee andere vliegvelden in de regio, moest wel moderniseren. Drie jaar geleden werd een verbouwde Terminal 1 voltooid en gisteren werd Terminal 4 in gebruik genomen. De volgende stap is een sneltram voor JFK, die, zo belooft eigenaar Port Authority voor New York en New Jersey, tezijnertijd ,,aansluiting zal hebben op het openbaar vervoer in de regio''. Daarna volgen nog verbouwingen van terminals van American Airlines, United Airlines en British Airways.

Het nieuwe gebouw voor internationale aankomsten bedient meer dan dertig maatschappijen, waaronder KLM en Northwest, Swissair en El Al maar ook Egypt Air en Uzbekistan Airlines. Het is zo opgezet dat passagiers niet alleen weten waar ze heen moeten maar net als op Schiphol ook zien waar dat is. Het gebouw is licht, ruim en rustig. In tegenstelling tot de situatie voorheen kunnen wegbrengers nu tenminste mee naar binnen. Tot voor kort werd de passagier bij de stoeprand afgezet en mocht naar binnen op vertoon van een ticket. Familie en vrienden konden weer vertrekken.

Naar voorbeeld van Schiphol is er ook de mogelijkheid tot winkelen. Het aantal winkels is echter beperkt. ,,Dit is niet erg opzienbarend'', zegt Israel Priel, op weg van San Francisco naar Tel Aviv. ,,Een cd kan je nergens kopen.''