Wie is waar

Patrick Morley (44), die de raad van bestuur van KPN verlaat, wordt per 1 juni de nieuwe bestuursvoorzitter van softwarebedrijf Bwirelezz. Hij volgt Tymen Selman op. De Ier Morley, die al 25 jaar in Nederland woont, ging vijftien jaar geleden als wetenschapper werken bij de onderzoeksafdeling van KPN. Twee jaar geleden werd hij technologisch directeur in de raad van bestuur. ,,Na een fantastische carrière vond ik het tijd worden voor een nieuwe uitdaging'', zegt Morley. ,,De beweeglijkheid van kleine bedrijven spreekt me aan.'' Vorig jaar voerde KPN nog reclame op televisie met Patrick Morley die tegen de camera zei: Ik bén KPN.

De eerste partner die opstapt sinds het tumultueuze ontstaan van advocatenkantoor Allen & Overy uit Loeff Claeys Verbeke is de 50-jarige Erik Hammerstein, de oudere broer van strafrechtadvocaat Oscar Hammerstein. Hij gaat per 1 augustus over naar Nauta Dutilh. Hammerstein, gespecialiseerd in ondernemingsrecht, noemt de Amsterdamse vestiging van het Britse Allen & Overy een ,,satellietkantoor''. ,,Ik heb het gevoel dat ik mijn zelfstandigheid heb moeten opgeven'', zegt hij. Hammerstein zegt dat het concept van Nauta, een kantoor dat op een breed gebied rechtsdiensten aanbiedt, hem aanspreekt.

Niet-Gouvernementele Organisaties (NGO's), in de volksmond liefdadigheidsorganisaties, opereren tegenwoordig als bedrijven. Ze hebben iemand in dienst die gaat over corporate communication, besteden wervingscampagnes uit aan grote reclamebureaus en voeren intern human resources-beleid. Daar hoort bij dat managers zo nu en dan door een concurrent worden gestrikt. Zoals Jan Bouke Wijbrandi, die Artsen Zonder Grenzen verruilt voor de post van `directeur campagnes' bij Novib. ,,Ze hebben me niet meer geld geboden, zo gaat dat niet bij ideële instellingen'', zegt hij desgevraagd.

De directeur van de Nederlandse Spoorwegen waarschuwde vanochtend in de Volkskrant dat de NS nog anderhalf jaar ellende te wachten staat. Meer vertragingen. Bert Meerstadt wordt in oktober commercieel directeur van de NS.

U geeft de snelle reclamewereld (Young & Rubicam) op voor de NS.

,,Ik was nodig toe aan wat maatschappelijke relevantie in mijn loopbaan.''

Vindt u die bij de NS?

,,Ja. Consumenten kunnen zich makkelijk afsluiten voor de boodschappen die reclamebureaus op hen afsturen. Maar voor een miljoen Nederlanders is de trein dagelijks onmisbaar.''

U woont in Londen. U heeft nog niet ervaren hoe men reageert als u op feestjes vertelt dat u bij de NS gaat werken.

,,Nee. Het is inderdaad eng. Er komt de komende jaren een hele hoop werk voor de NS. Maar ik ben 39 jaar en dan begin je aan zoiets met ambitie. Het is niet de leeftijd dat je gaat zitten vegeteren. Ik wil echt wat dóen aan de toestanden bij de NS. Bovendien ben ik bouwkundige en ben ik gefascineerd door treinen. Dus daar kan ik ook eindelijk weer wat mee doen.''