Kamer wil spoeddebat over chaos NS

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat minister Netelenbos (Verkeer) de directie van de Nederlandse Spoorwegen ter verantwoording roept over de wanprestaties van NS.

De Kamerleden zullen dit van de minister vragen in het spoeddebat over de chaos op het spoor, dat volgende week donderdag plaats zal vinden.

Volgens PvdA-kamerlid R. van Gijzel is ,,het aftreden van de NS-directie nu aan de orde.'' J. Reitsma van CDA zegt dat er ,,een dusdanige organisatie moet komen bij NS'' dat ,,het contract adequaat uitgevoerd kan worden''. ,,Het is niet acceptabel dat de reizigers nog anderhalf jaar in deze ellende zitten''. Ook Van Gijzel wil ,,een waarborg'' van de minister dat NS de afspraken na kan komen. Hij heeft ,,buitengewone twijfels'' dat de punctualiteit van 88 procent waar NS dit jaar naar streeft, haalbaar zal blijken.

VVD'er P. Hofstra is het met Van Gijzel eens dat de problemen ,,zodanig zijn dat er iets moet gebeuren''. Ook hij meent dat de directie ,,ernstige fouten'' heeft gemaakt. ,,Dit kan zo niet'', aldus Hofstra.

De Kamerleden zijn verbolgen over de oplopende treinvertragingen door een tekort aan materieel en personeel, over de chaos op het Centraal Station van Amsterdam op Koninginnedag en over de uitspraken van president-directeur H. Huisinga vanochtend in de Volkskrant dat de chaos op het spoor nog wel anderhalf jaar gaat duren. De parlementariërs menen dat als Huisinga nu zegt dat NS de afspraken zoals die in december in het prestatiecontract met de overheid zijn vastgelegd, niet na kan komen, hij dat in december ook al geweten moet hebben.

Een woordvoerder van NS meldt bovendien dat de negentien bestelde dieseltreinen die dit najaar zouden gaan rijden, met enkele maanden vertraagd zijn. Volgens de woordvoerder komt dit omdat bepaalde onderdelen van die treinen nog besteld moeten worden.

Ook de veiligheid van de treinen komt tijdens het spoeddebat aan de orde. Uit een overzichtsrapport van de SAFE-werkgroep van NS Reizigers van 6 april blijkt dat het aantal veiligheidsstoringen tussen 1995 en 2000 bijna verdubbeld is. De betrokkenen uiten in de rapportage hun bezorgdheid over het onderhoud aan de treinen.