CREATINE WERKT

Marcel Wouda (29), zwemmer, gestopt na Olympische Spelen 2000 in Sydney. Twee wereldrecords op 400 m wisselslag kortebaan (1997), drievoudig Europees kampioen langebaan op 200 m (2x), brons in Sydney op de 4x200 m vrije slag.

Oud-zwemmer Marcel Wouda heeft in zijn actieve loopbaan altijd vitaminen geslikt. ,,Multi-vitaminen maar ook gewoon vitamine C nam ik dagelijks. Je hebt dat nodig ter ondersteuning van je lichaam, omdat je tijdens de trainingen veel verbruikt. Ook moet je ervoor zorgen dat je mineralen en aminozuren op peil blijven''.

Vier keer per jaar werd bij de voormalig topzwemmer een bloedtest afgenomen om te checken of het ijzergehalte in zijn bloed in orde was. ,,Als bleek dat je een tekort aan ijzer had, kreeg je van die standaard ijzerpilletjes. Ferro nog wat. Dat kun je gewoon bij de apotheek krijgen. Vlak voor een hoogtestage kregen we ook wel eens extra vitamine E.''

Behalve vitaminen gebruikte Wouda ook creatine, een voedingssupplement dat het herstel bevordert. ,,Dat nam ik in de voorbereiding naar een wedstrijd toe. Dat moest wel volgens een bepaald gebruiksschema en onder begeleiding van een voedingsdeskundige die van tevoren alles doorgesproken had met een arts en natuurlijk met de zwemmer zelf.''

Het gebruiksschema en de hoeveelheid creatine varieert van persoon tot persoon, afhankelijk van de constitutie van het lichaam. ,,Ik nam zelf een minimale hoeveelheid creatine, zeg maar twee gram per dag. Mijn lichaam kon er namelijk niet zo goed tegen. Creatine houdt onder meer vocht vast en ik kreeg daardoor last van een opgeblazen gevoel.''

Het effect van multivitaminen is nauwelijks merkbaar volgens Wouda, maar creatine heeft wel een duidelijk effect. ,,Je merkt wel dat je sterker wordt wanneer je creatine hebt genomen. Vooral bij korte krachtexplosies is het effect daarvan aanwezig.''