Bandendrama voor Ford

Bandenproducent Firestone heeft de beslissing van Ford om miljoenen banden terug te halen niet afgewacht en maandag met onmiddellijke ingang de honderd jaar oude relatie met Ford beëindigd.

Om voor altijd een einde te maken aan het probleem met banden van Firestone zal autofabrikant Ford dertien miljoen banden vervangen, zo maakte het bedrijf gisteren bekend. De kosten van de vervanging, 2,1 miljard dollar (5,3 miljard gulden) zullen ten laste komen van de resultaten in het lopende kwartaal.

Het terughalen en vervangen van Firestone-banden van het type Wilderness AT volgt op een soortgelijke stap vorig jaar augustus, toen Firestone 6,5 miljoen banden terugriep die hoofdzakelijk onder Ford Explorers waren gemonteerd. Onmiddellijk gingen toen al stemmen op om meer banden terug te halen. Onenigheid tussen de twee bedrijven leidde later in het jaar tot moddergooien en wederzijdse beschuldigingen over de ondeugdelijkheid van de banden, dan wel ontwerpfouten in de Explorer.

Ford noemde gisteren ,,het pechrisico'' van de banden als reden voor het terughalen. Firestone gaf als reden voor het verbreken van de relatie dat de Explorer instabiel was en sprak van ,,veiligheidsrisico's''. Het aantal doden als gevolg van ongelukken met Explorers op Firestone-banden bedraagt in de VS alleen al 174. De Firestone-banden hebben de neiging los te laten bij het rijvlak, de Ford Explorers slaan meer dan andere terreinwagens over de kop.

,,De feiten en de analyse geven ons niet voldoende vertrouwen in de toekomstige duurzaamheid en prestaties van de niet-teruggehaalde Wilderness AT-banden onder onze auto's'', aldus Ford-topman Nasser gisteren tijdens een persconferentie in het hoofdkantoor van Ford in Dearborn. Ford legt in twee fabrieken de productie voor twee weken stil, alsook een week in een derde fabriek. Op die manier hoopt Ford zo snel mogelijk banden vrij te kunnen maken voor vervanging.

Ford gebruikt banden van Goodyear, Michelin en Continental. Als gevolg van de extra kosten zal Ford in het tweede kwartaal een verlies maken en verwacht het bedrijf dat de jaarwinst de helft zal zijn van wat analisten hadden voorspeld.

Het vervangen van de dertien miljoen banden is de grootste terughaalactie sinds 1978, toen Firestone zich gedwongen zag 14,5 miljoen ondeugdelijke banden terug te roepen.