Aalmans

Mijn vader had vroeger als chef veel zorgen over een van zijn mensen, we zullen hem Aalmans noemen. Jarenlang ging de conversatie bij het avondeten vooral over de capriolen van Aalmans. Aalmans voerde weinig uit, leende geld van cliënten dat hij nooit teruggaf en ging vreemd in de tijd van de baas.

Ontsla die man toch, zeiden wij. Maar mijn vader kon het niet over zijn hart verkrijgen. Aalmans kon zich heel zielig en zwak voordoen, hij verzon de bizarste smoezen om mijn vader mild te stemmen. Als hij ergens op betrapt werd, zei hij nooit meteen de waarheid. Bij Aalmans was de waarheid een puzzel die je zelf mocht oplossen.

Dat is de reden waarom ik de Nederlandse Spoorwegen altijd met Aalmans associeer. Nooit recht door zee, altijd troebele informatie waarmee de werkelijkheid wordt verdoezeld. Voor mij ligt een brochure van NS uit februari, op het omslag staat een blij vrouwengezicht met de tekst: ,,Meer zitplaatsen minder vertragingen betere informatie prettiger reizen hoe krijgen we dat voor elkaar?''

Binnenin kunnen we lezen: ,,Wij willen onze dienstverlening beter laten aansluiten op uw wensen. Van alles wat we doen, heeft dat de hoogste prioriteit en we werken er keihard aan. De effecten daarvan gaat u merken. De komende jaren worden die zaken, die u belangrijk vindt, behoorlijk verbeterd. Dat gebeurt niet onmiddellijk: de maatregelen die wij nemen, sorteren geleidelijk effect. Maar beter wordt het.'' Waarna een blijmoedige uitleg volgt over `het anti-vertragingsplan'.

Gistermiddag probeerde ik tevergeefs van Amsterdam naar Den Haag te gaan. In Amsterdam kregen we, uiteraard zonder opgaaf van redenen, te horen dat we dan via Utrecht moesten reizen. In Utrecht stonden we op het punt in de trein naar Den Haag te stappen, toen de omroeper vertelde dat er geen treinen naar Den Haag reden. Den Haag was alleen via Rotterdam bereikbaar.

Wat zou er gebeurd zijn als ik die trein naar Rotterdam had genomen? Misschien was ik wel in Maastricht uitgekomen, omdat de Randstad nog alleen verder te penetreren viel via de omweg Maastricht-Zwolle-Groningen, oftewel een rondje langs alle kerken van Nederland.

President-directeur H. Huisinga van de NS voorspelde vanmorgen in de kranten dat de ellende nog anderhalf jaar gaat duren. De topman was somber. ,,We belanceren op het randje van het mogelijke'', zei hij, ,,niet het rondje om de kerk, maar het tekort aan personeel en materieel is momenteel ons grootste probleem.'' Over de oplossing van het personeelstekort kon hij nog geen zinnig woord zeggen.

Ik houd mijn hart vast. Net als bij Aalmans is de werkelijke toestand bij de NS altijd chaotischer en ongunstiger dan men in eerste instantie laat weten. Hoe het met Aalmans is afgelopen? Hij moest na vijf jaar tóch ontslagen worden. Het heeft nog een hele tijd geduurd voordat de casino's van Nederland die klap te boven waren.