Rode cijfers voor British Airways

British Airways is net als KLM de eerste drie maanden van dit jaar in de rode cijfers gedoken. De Britse luchtvaartmaatschappij wist het verlies wel meer dan te halveren vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

De concurrent van KLM heeft de schade beperkt doordat de gemiddelde opbrengst per passagier aanmerkelijk is verbeterd. De strategiewijziging om met kleinere vliegtuigen meer zakelijke reizigers te vervoeren, zorgt ervoor dat de tarieven fors konden stijgen. In het zojuist afgesloten kwartaal gingen die met 11,5 procent omhoog.

KLM, dat vorige week zijn cijfers over januari, februari en maart publiceerde, zag zijn verlies uit normale bedrijfsactiviteiten licht oplopen. Het Nederlandse bedrijf wijt dat onder meer aan de economische groeivertraging.

British Airways, dat vorig jaar tevergeefs probeerde KLM in te lijven, leed in her vierde kwartaal 77 miljoen Britse ponden (279 miljoen gulden) op een omzet van 2,12 miljard pond. Over het gehele jaar heeft British Airways 114 miljoen pond verdiend op een omzet van 9,28 miljard pond sterling. De maatschappij sluit zijn boekjaar op 31 maart.

De Britten profiteren niet alleen van betere marges op de stoelen. In de jaarcijfers zit een omvangrijke valutameevaller. BA heeft leningen in Japanse yen gebruikt voor de financiering van vliegtuigen. De koersdaling van de Japanse munt is goed voor een eenmalige bate van 73 miljoen pond.

Bij de verkoop van bedrijfsonderdelen leed het concern een vergelijkbaar verlies. Het afgelopen jaar werd afstand gedaan van Air Liberté en van een belang in het boekingssysteem Galileo. De maatschappij is nog in onderhandeling met durfkapitalist 3i over de verkoop van budgetvlieger Go. Verwacht wordt dat hierop een ,,substantiële'' boekwinst wordt gemaakt. Marktschattingen gaan uit van een verkoopprijs van ruim 100 miljoen pond. BA onderhandelt momenteel met 3i. KLM, dat ook interesse had, is eerder afgetroefd in de onderhandelingen.

De luchtvloot van de Britten daalde vorig jaar van 366 naar 338 toestellen. De reductie van het aantal vliegtuigen is een direct gevolg van de nieuwe strategie om in de capaciteit te snijden en de kwaliteit en marges per stoel te verhogen. De Concordes van British Airways staan nog steeds aan de grond als gevolg van de crash van een Concorde in Parijs vorig jaar. British Airways rekent erop dat de luchtvaartautoriteiten de Concorde binnenkort weer vliegwaardig achten, na de aanpassingen aan de brandstoftanks. Tegen het middaguur stond het aandeel British Airways op 3 procent winst.