Oranje bankieren in Barcelona

ING maakt nog geen winst bij de wereldwijde exploitatie van zijn formule van direct bankieren, maar groeit wel flink. Een café werkt als uithangbord: een bar in plaats van rijen voor het loket. Een `espresso' met rente in Barcelona.

Tu otro banco, jouw andere bank, roepen de grote oranje letters op de pui van het ING Direct Café de voorbijlopende Spanjaarden toe. Met een reclametekst op de ruiten van de bank, dan wel het café, maakt ING Direct duidelijk wat het de klanten in Barcelona binnen kan bieden: ,,Onder het genot van een kopje koffie leert u onze meestverhandelde producten kennen.''

Dat is de formule van ING Direct in een notendop: met de uitstraling van een hippe horecagelegenheid en hoge rentes nieuwe klanten winnen, die daarna per e-mail hun bankzaken kunnen afhandelen. Het lijkt een beetje op de Postbankformule, ook van moederbedrijf ING, maar dan zonder rijen van wachtende klanten.

Binnen is het ING Direct Café ruim opgezet. Parket op de vloer, een bar in plaats van loketten en in de hoek twee computers waarop nieuwe klanten samen met het bank/horecapersoneel hun nieuwe rekening kunnen aanmaken. De menukaarten op de tafeltjes bieden de klant de keuze tussen jus d'orange, cappuccino, espresso en chocolademelk. Daaronder staan de verschillende soorten rekeningen op de kaart. ,,Heeft u liever een cuenta naranja, een depósito naranja of een fondo naranja, meneer?'' Het is moeilijk kiezen tussen de verschillende vormen van rekeningen, die allemaal 5 procent rente bieden en allemaal naranja, oranje, zijn.

Filiaalmanager Carles Riba vindt het allemaal wel erg oranje in zijn bank. ,,Maar ja, dat is nou marketing.'' Riba zag de ingelegde spaartegoeden van `zijn' directspaarbank ING Direct in Spanje het eerste kwartaal met 28 procent groeien in vergelijking met het kwartaal ervoor. Dat maakte ING Direct vorige week bekend. De inleg van de Spaanse spaarrekeningen steeg naar 2,5 miljard euro (5,5 miljard gulden). De bank verwacht eind dit jaar de grote concurrent Deutsche Bank in Spanje voorbij gestreefd te zijn met de hoogte van het ingelegde spaartegoed. ING Direct Spanje, dat nu nog verliesgevend is, verwacht eind 2002 break-even te gaan draaien.

Directeur van ING Direct in Spanje César González-Bueno zegt in een verklaring dat zijn bank in Spanje het snelst groeit. ,,Van elke 10 pesetas (7,8 cent) die Spanjaarden aan direct banking besteden, zijn er 6 naar ons gegaan.''

ING Direct begon vier jaar geleden met deze formule van de kantoorloze internetbank in Canada. Klanten geloofden niet dat de bank bestond, zo gaat het bijna mythische verhaal binnen ING Direct, en reden uren om de bank te zien. Daarop werd hen maar een kopje koffie aangeboden, waarmee de basis van het ING Direct Café gelegd was.

Inmiddels heeft ING cafés in zes landen: naast Canada (twee cafés), de Verenigde Staten (vijf), Australië, Frankrijk, Italië en Spanje (waarvan de andere in Madrid). Canada spant met 374.000 klanten de kroon, Spanje en Australië volgen met respectievelijk 236.000 en 158.000 klanten. Eind 2000 hadden de in totaal 768.000 klanten van ING Direct 7 miljard euro belegd.

ING Direct is volgens een woordvoerster van ING in Nederland voor de meeste klanten een tweede bank. ,,Het begint met de spaarrekening met de hoge rente, daarna bieden we andere producten aan die klanten eerst nog bij hun `echte' bank hebben.'' ING Direct gebruikt bij de Postbank opgedane expertise over callcenters en marketing op basis van databanken. ,,Die achtergrond is ons grote voordeel ten opzichte van andere directbanken.'' De klanten van de bank handelen hun bankzaken via telefoon en internet af. ,,De cafés zijn slechts een uithangbord voor de naamsbekendheid'', zegt de woordvoerster van ING Nederland.

Filiaalmanager Carles Riba voegt daar aan toe: ,,Wanneer klanten het systeem begrijpen, hoeven ze niet meer terug te komen. Daarom is het nu misschien zo rustig.'' Het café is leeg.