Bladeren

Fortune

Niemand heeft baat bij een prijsoorlog. Toch zijn prijsoorlogen momenteel aan de orde van de dag in de sector technologie, schrijft Fortune. In de huidige pikorde staat Dell bovenaan door Compaq als pc-verkoper nummer één te passeren. Maar de pc's worden duur betaald, voorzover je dat tenminste kunt zeggen als de marges van 21 naar 18 procent zakken, zoals bij Dell het geval is. De consument mag er dan baat bij hebben, de aandeelhouders zien de prijs- en waardedalingen met lede ogen aan. Kampioen winstmaker Intel bijvoorbeeld heeft de Pentium 4 chips de helft goedkoper gemaakt teneinde het marktaandeel terug te veroveren dat Advanced Micro Systems had ingepikt. Deze landjepik-manoeuvre zal de daling van de marges beperken tot 50 procent in plaats van de 63 procent daling vorig jaar. De geest van Pyrrhus waart rond in ondernemersland.

Duracell, de batterijpoot van Gillette, weigert het mes te trekken, maar staat wel op scherp. De onderneming heeft honderd miljoen dollar extra gereserveerd voor reclame en marketing. De kans dat Gillette toch onder het mes van de prijsverlaging moet is volgens het blad 70 procent.

The Economist

Accountants kunnen maar het best cynici blijven in de definitie van Oscar Wilde: mensen die van alles de prijs weten maar van niets de waarde. Ze moeten, meent The Economist, prijzen uitrekenen en geen waarden proberen te meten. Als je in de regelgeving opneemt dat bedrijven ook ongrijpbare waarden als intellectueel kapitaal en softwareprogramma's moeten kwantificeren is dat alleen maar een uitnodiging tot fraude en fratsen.

Het blad ziet niets in het voorstel van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission om ongrijpbare waarden te berekenen. Bovendien hebben de vaklui geen idee hoe ze numeriek greep moeten krijgen op ongrijpbare waarden, tenminste niet als ze het principe van betrouwbaarheid trouw willen blijven. Zelfs de waarde van onderzoek en ontwikkeling, een van de meest concrete ongrijpbare waarden, is moeilijk in geld uit de drukken omdat er vaak zo weinig verband is tussen de hoeveelheid geld die je er aan uitgeeft en geld dat je verdient met een nieuw product.

Het probleem is dat ongrijpbare waarden zo vluchtig zijn. Neem bijvoorbeeld de waarde van intellectueel kapitaal. Als een intellectuele kapitalist het bedrijf verlaat neemt hij zijn waarde mee. Ongrijpbare waarden zijn kennelijk onschatbare waarden. Bovendien, nu de technologische hoogvliegers hun marktkapitalisatie hebben zien instorten zullen de beleggers weinig boodschap hebben aan ongrijpbare nieuwlicht

Wirtschaftswoche

Ongrijpbaar blijft ook de waarde van callcenters, althans voor de gebruiker. Uit een onderzoek van Wirtschafstwoche blijkt dat de callcenters van de meeste ondernemingen in Duitsland hun klanten onvriendelijk behandelen en niet competent zijn. Het onderzoek naar de callcenters van 25 bedrijven uit vijf branches duurde twee weken. Het bestond uit 625 gesprekken en tien e-mails per onderneming met eenvoudige vragen over tarieven en producten.

Er was maar één uitzondering op de droeve regel dat de consument beter geen callcenter kan bellen: alleen het callcenter van telefoonmaatschappij Arcor kreeg het predikaat `goed' voor zijn werk. Lange wachttijden en incompetentie staan centraal in de wereld van het callcenter. Vraag aan callcenter Siemens of de nieuwe Siemens-handy SL 45 ook beschikt over de snelle dataverbinding HSCSD. Antwoord: ,,geen idee''. Vraag aan Mobilcom wat de nieuwe GPRS-techniek betekent. Antwoord: ,,nooit van gehoord''.

Red Herring

Het wordt toch tijd dat Siemens en andere belanghebbenden in de mobiele telefonie hun callcenters instrueren over de betekenis van GPRS en 3G. Want het Japanse NTT DoCoMo, de kampioen mobiel internetten, is in opmars, verhaalt Red Herring. De onderneming heeft niet alleen belangen in KPN Mobile, Telecom Italia Mobile, en in Hutchison Telecommunications, maar heeft met een belang van 16 procent in AT&T Wireless ook een bruggenhoofd in het Mekka van de niet meer zo nieuwe economie, de Verenigde Staten. De joint venture tussen NTT en AT&T houdt in dat de partners in het thuisland voor elkaar zullen optreden als wederverkopers.

Foreign Affairs

Zo'n investering is nou precies wat Foreign Affairs zorgen baart. Het blad meent dat de economen eens moeten ophouden te zeuren over het Amerikaanse handelstekort. Ze kunnen zich beter kunnen bekreunen over de vloed van buitenlandse directe investeringen in de VS. In 1997 waren de Japanse investeringen in de VS 64 miljard dollar hoger dan de Amerikaanse in Japan. Dat verschil is, zo rekent het blad voor, 12 procent groter dan het handelstekort in hetzelfde jaar. Daarom moet de regering-Bush zich niet laten verleiden tot het gangbare gebakkelei over de auto-industrie. Als je de onevenwichtigheid in de investeringen wil rechtzetten zet de opening van de Japanse markt veel meer zoden aan de dijk.