Industrie komt met alternatief Formule I

De belangrijkste autofabrikanten uit de Formule I willen een eigen kampioenschap opzetten. Zij zeggen dat hun doel is te voorkomen dat de autoraces alleen op betaal-tv te zien zullen zijn. Op de achtergrond speelt de wens om zelf meer te ontvangen van de winsten die worden gemaakt met de wedstrijden.

De alternatieve Formule I moet in het jaar 2008 beginnen - eerder is niet mogelijk wegens contractuele verplichtingen. Het plan heeft de steun van Ferrari, McLaren, Jaguar, BMW en Renault. Vertegenwoordigers van deze vijf autofabrikanten hebben hierover gisteren een principe-akkoord bereikt na een collectieve audiëntie bij de paus, zo heeft Fiat, eigenaar van Ferrari, bekendgemaakt.

Doel is in de komende dagen hiervoor een onderneming op te richten. Deelname daarin staat uitdrukkelijk ook open voor andere autobedrijven. De eerste voorzitter zal de huidige president van Fiat zijn, Paolo Cantarella.

De betrokken autofabrikanten staan al geruime tijd op gespannen voet met de Britse zakenman Bernie Ecclestone, die sinds jaar en dag met zijn houdstermaatschappij SLEC het Formule I-racen controleert en dit heeft uitgebouwd tot een zeer winstgevende onderneming. De Duitse mediamagnaat Leo Kirch heeft onlangs een meerderheidsbelang verworven in SLEC.

De vijf autobedrijven vrezen dat hierdoor de wedstrijden alleen zichtbaar zullen zijn op betaal-tv. ,,In het beste belang van autoracen zijn de vijf autofabrikanten van plan om de races van het toekomstige kampioenschap voor heel de wereld toegankelijk te maken via normale land-tv'', aldus een door Fiat verspreide verklaring van de vijf. Momenteel kijken wereldwijd naar schatting 300 miljoen mensen naar televisie-uitzendingen van Formule I-races.

Een woordvoerder van Kirch zei in een reactie tegen het persbureau Reuters, dat het initiatief van de autofabrikanten ,,zeer serieus'' wordt genomen. ,,We zijn nog steeds bereid tot een gesprek met ze over een aandeel in en invloed op SLEC'', aldus de woordvoerder. Ecclestone heeft eerder gezegd niet te geloven dat het initiatief van de fabrikanten zal slagen.