Staking bij ECT voor meer loon

Bij het grootste Rotterdamse containeroverslagbedrijf, Europe Combined Terminals (ECT), zijn vanochtend 1.300 werknemers voor 24 uur in staking gegaan. Zowel in het Waal-Eemhavengebied als op de Maasvlakte worden bij ECT geen containers meer van vrachtwagens gehaald en geen schepen meer gelost.

De acties volgen op het aflopen van een ultimatum van de vakbonden om zes uur vanochtend. De bonden eisen in een tweejarige CAO 2 procent meer loon per jaar, plus automatische prijscompensatie. Vooral dat laatste element is voor de directie van ECT onbespreekbaar. ,,Je praat dan over een CAO met een open einde'', zegt directeur Personeel en Organisatie van ECT Hans de Ruiter. ,,Dat kan ECT niet betalen. De loonsverhoging kan bij een volledige prijscompensatie oplopen tot 6,5 à 7 procent.'' ECT heeft 5,26 procent verhoging voorgesteld tot juni volgend jaar. De staking kost ECT op de Maasvlakte vandaag 1,5 à 2 miljoen gulden omzet.

Staking: pagina 14

Arbeidsvoorwaarden ECT riant

[vervolg van pagina 1] De Ruiter denkt dat dit weekeinde nog twee schepen die bestemd zijn voor ECT Rotterdam zullen mijden. Ook een groot aantal truckchauffeurs heeft eieren voor zijn geld gekozen. Zij zijn eveneens met hun containers uitgeweken naar Antwerpen. Grote containerrederijen hebben in beide havens terminals waar zij met hun lading terecht kunnen.

De arbeidsonrust bij ECT is al geruime tijd aan de gang. Het 1.300 mensen omvattende operationele personeel dat in vijf ploegendiensten werkt heeft in het verleden riante arbeidsvoorwaarden weten af te dwingen. Het gemiddelde salaris ligt tussen 90.000 en 100.000 gulden. ECT voelt in toenemende mate de concurrentie van derden. Twee jaar geleden is het zijn positie als grootste containeroverslagbedrijf van Europa kwijtgeraakt aan het Duitse Eurogate. Vorig jaar werd het bedrijf bovendien geplaagd door logistieke problemen en computerstoringen die tot grote vertragingen en klachten leidden. Tenslotte zorgde ook de wens van Maersk/Sealand en P&O Nedlloyd, de twee grootste containerrederijen ter wereld, voor een eigen terminal op de Maasvlakte voor onrust bij ECT. ,,Daar wordt onder andere CAO-voorwaarden gewerkt dan bij ECT'', zegt een werknemer. ,,Onzin'', zegt De Ruiter. ,,Op de terminal van Maersk/Sealand die al in gebruik is wordt gewerkt voor bedragen die gangbaar zijn in de branche.''