Fonds bergen Koersk komt in gevaar

De Koersk Stichting eist een `onmiddellijke overdracht' van plannen en gegevens over het mogelijk nieuwe bergingsconsortium van de Russische regering. Anders komt de financiering in gevaar.

Gisteren maakte de Russische overheid na maanden voorbereiding bekend de berging niet door het consortium van de Nederlandse bedrijven Smit Tak en Heerema en het Amerikaanse Halliburton uit te willen laten voeren.

De Stichting is onder meer opgebouwd uit zowel Westerse als Russische deskundigen en staat in nauw contact met het consortium dat de berging van de Koersk in eerste instantie zou verzorgen.

De Stichting is het `doorgeefluik' van geldstromen die Europese regeringen hebben toegezegd om aan de berging van de Koersk mee te betalen. Ook de Nederlandse, Canadese en de Amerikaanse overheden betalen mee aan de berging.

De Koersk Stichting ,,kreeg tot ieders verbazing drie dagen geleden een brief dat de Russische overheid voor een ander consortium koos'', zegt secretaris Rio Praaning.

De belangrijkste eis die de overlegorganisatie, die een deel van de benodigde fondsen voor berging door zou sluizen naar de Russische overheid stelt, was dat het bergingsbedrijf de ervaring, de technologie en de techniek had die nodig is voor de berging. Praaning: ,,Want je kunt overal mee experimenteren, maar niet met een kernonderzeeër.'' Bergingsbedrijf Heerema wilde voor de berging haar schip de Thialf inzetten. ,,Elk ander materieel, van andere bedrijven, zal minder zijn''.

De mogelijke andere kandidaat voor de berging is het Nederlandse bedrijf Mammoet Global/Van Seumeren uit De Meern. Het bedrijf is gespecialiseerd in zwaar transport en heeft ervaring met heffen en tillen, maar volgens Praaing ,,niet met het lichten van schepen''.

Mammoet bevestigde vanochtend in gesprek te zijn met de Russische overheid over de mogelijke berging van het schip. Het consortium van Heerema, Smit Tak en Halliburton zegt dat door vertraging in het verkrijgen van financiën van de Russische overheid de voorbereidingstijd te weinig ruimte liet voor zorgvuldigheid en veiligheid bij het bergen.