Wiskunde `in de pocket', behalve voor Jop

De eindexamenkandidaten van havo en vwo zijn gisteren begonnen aan hun eerste examens. Voor Jop en Emma, leerlingen van het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam, stond wiskunde B op het programma. `Dit was echt bizar man.'

Een bekend eindexamenritueel: voor aanvang van het examen vwo-wiskunde B (oude stijl) verzamelen de eerste kandidaten zich bij de gymzaal van het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam. `s Ochtends hadden ze al Nederlands gemaakt, wat volgens de meesten nog wel te doen was. Maar vanmiddag wordt het hoe dan ook hard werken, weten ze, waarschijnlijk de volle drie uur lang.

Een volgend ritueel: de rector die het zegel door een leerling laat controleren. Laatste instructies en dan ,,Vanaf nu is iedereen stil'' begint het uitdelen. Het opgewonden rumoer maakt direct plaats voor een zenuwtergende stilte.

Examenkandidaat Jop Schoenmakers (18) weet, zoals iedere leerling, tot op het tiende punt nauwkeurig wat hij moet halen. Zijn streven is een 5,6. Met de 5,4 die hij staat na zijn schoolonderzoeken, is dat genoeg voor een zes op zijn eindlijst. Hij denkt dat zijn voorbereiding voldoende is, maar zo'n kwartier voordat het gaat beginnen slaan de zenuwen flink toe. ,,Ik ben niet zo'n ontzettende stresskikker, hoor. De afgelopen weken was ik best rustig.'' Maar zo vlak voor een examen valt het toch tegen. ,,Vanmorgen viel ik bijna flauw van de zenuwen.''

Emma Eshuis (net 18 geworden) is een stuk rustiger. Ze twijfelt er niet aan dat ze een voldoende op haar eindlijst zal halen. Haar doel is om voor alle vakken samen een acht gemiddeld te halen, zodat ze zonder loting geneeskunde kan gaan studeren. En dat terwijl ze in negen vakken examen doet in plaats van de verplichte zeven. De volgende dag heeft ze gelukkig nog even vrij. ,,Dus straks, na het examen, kan ik mijn verjaardag nog even vieren''.

Waarom kiest een scholier voor het abstracte vak wiskunde B? Zowel Jop als Emma heeft het vak nodig voor de vervolgopleiding. En het is nog leuk ook, vinden ze allebei. Jop: ,,Ik was vroeger erg goed in wiskunde, maar sinds de vijfde ben ik een stuk minder gemotiveerd. En dan wordt het wel erg moeilijk, want het is wel een vak dat je erg goed moet bijhouden. Toch heb er wel zin in vanmiddag, en ik zie er in ieder geval minder tegen op dan natuurkunde, dat later op het programma staat.''

Het Barlaeus Gymnasium is een klassiek gymnasium, alle leerlingen hebben verplicht een klassieke taal op hun eindlijst. De school, gevestigd in een statig gebouw vlakbij het Leidseplein, heeft op het eerste gezicht een elitaire uitstraling. Valt mee, zegt rector K. Kool: ,,In ieder geval hoef je geen rijke ouders te hebben om hier op school te zitten. Maar we bieden inderdaad alleen gymnasium aan, en daar komen wel gemotiveerde leerlingen op af.'' Elitair of niet, er worden hoge cijfers gehaald en veel scholieren volgen meer vakken dan verplicht. ,,Dat soort leerlingen komt misschien wel uit een bepaald milieu'', zegt Kool.

Emma is al voor vieren klaar met haar examen. Ze ziet er nog redelijk fris en rustig uit: ,,Het viel wel mee. Ik heb de afgelopen tijd proefexamens gemaakt, en die waren een heel stuk moeilijker. Ik denk wel dat ik een zeven of een acht heb.''

Jop komt een stuk minder ontspannen naar buiten. Zoals de meeste leerlingen heeft hij de volle drie uur nodig gehad. En het is de vraag of dat voldoende is geweest. De meeste kandidaten die naar buiten komen, denken het examen wel ,,in de pocket'' te hebben. Zo niet Jop: ,,Dit was echt bizar, man. Ik weet gewoon niet of ik die 5,6 heb gehaald. Ik moet nu vijf weken wachten op de correctoren. Echt zuur is dat.''

Mail je reacties naar: examen2001@tegenspraak.nrc.nl