Turnage mist lef

Relaxed, dat is het nieuwe stuk van Mark-Anthony Turnage (1960) in hoge mate, geschreven voor het Asko Ensemble dat het woensdagavond in première bracht in de serie tijdgenoten in het Amsterdamse Concertgebouw. Bass Inventions (1999-2001) voor de Engelse jazzbassist Dave Holland telt vier delen. Eerst een fluwelen Vocalise rond de cello, dan het schril ratelende Riffs and Refrains als een puntig scherzo met de blazers in actie (open doekje van het publiek!), vervolgens een milde Meditation en tot slot een wervelende Workout.

In de Meditation volgt op de inleidende bassolo een soort van Chinese scène met jankend hoge strijkers. Je vraagt je af: zal Turnage hier een meer gewaagde weg inslaan? Maar nee: het wordt weer een beter soort filmmuziek. Aan fraaie kleuren geen gebrek, instrumentatievondsten te over en al die `ahs' en `ohs' zijn ook nodig, want anders open je de mond veeleer voor een geeuw.

Turnage componeerde spannender muziek. Dit is mij tè ontspannen. Werken van Hans Werner Henze en Giorgio Battistelli waren ook al van het verglijdend impressionistische soort, zoet ademend.

Pascal's sphere van Mary Finisterer (1962) werkte echter als een rusteloze skrjabineske crossover. Akkoord: het is wat schetsmatig van opzet en veel te lang, maar daarvoor ging je wel rechtop zitten. Hier werden risico's genomen.

Concert: Asko Ensemble o.l.v. Peter Rundel. Gehoord: 16/5 Concertgebouw Amsterdam. Opname VPRO voor latere uitzending op Radio 4.