KLM voelt krimp van economie

KLM is in het afgelopen kwartaal wederom in de rode cijfers beland. De luchtvaartmaatschappij zegt de eerste signalen te voelen van economische groeivertraging. Over het lopende jaar wil het bedrijf geen prognoses doen.

,,Zoals het er nu uitziet wordt dit jaar winstgevend, maar gezien de onzekerheid over de wereldeconomie kan ik dat niet garanderen. Wel is nu al duidelijk dat het eerste kwartaal (van april tot en met juni) achterblijft bij vorig jaar'', aldus bestuursvoorzitter L. van Wijk tijdens een toelichting op de jaarcijfers vanochtend.

Met het verlies over de periode van januari tot april van 88 miljoen euro (194 miljoen gulden) maakt KLM een einde aan een serie van drie winstgevende kwartalen. Een jaar geleden bedroeg het verlies in het vierde kwartaal 83 miljoen euro. Over het hele boekjaar (van april tot en met maart) behaalde KLM een winst (zonder incidentele posten) van 77 miljoen euro, tegen 3 miljoen euro een jaar eerder.

KLM heeft de ambitie Martinair, nu voor 50 procent in bezit, volledig over te nemen nog niet opgegeven. Eerder hielden de Europese mededingingsautoriteiten een dergelijke stap tegen, maar KLM bereidt nu een nieuw voorstel voor om Brussel te overtuigen van de noodzaak van een volledige overname. ,,Ik geloof niet dat er veel andere kapers op de kust zijn'', aldus Van Wijk.

Een belangrijke oorzaak van het verlies over de afgelopen maanden traditioneel een zwakke periode voor de luchtvaart zijn volgens Van Wijk de hoge brandstofkosten. De uitgaven aan kerosine, goed voor 16 procent van de totale bedrijfslasten, stegen over het hele jaar met 60 procent. Ondanks het vorig jaar doorgevoerde bezuinigingsplan bleven de bedrijfslasten, exclusief de dure brandstof, echter gelijk aan vorig jaar. Inclusief de kerosine was er sprake van een stijging van 3 procent.

Naast kostenbesparing wil KLM door een beperking van de groei van de capaciteit de resultaten verbeteren. Mede door deze vorig jaar ingezette strategie nam de omzet in het laatste kwartaal slechts met 3,5 procent toe tot 1,55 miljard euro (4,3 miljard gulden). Met name de vluchten op de Noord-Atlantische route en in Europa liep het vervoer door KLM terug, met (in het laatste kwartaal) respectievelijk 7 en 16 procent.

Over nieuwe allianties hield Van Wijk zich op de vlakte. De noodzaak van verdere consolidatie blijft volgens hem aanwezig in de Europese luchtvaart, maar veel is afhankelijk van de situatie in de VS, waar US Air en United Airlines een megafusie beramen. Afgelopen jaar mislukten fusiepogingen met Alitalia en British Airways.

ACHTERGROND pagina 16